ردپای مضامین قلندرانه در غزلهای انوری
یکی از جلوه های معنایی در غزل، افزون بر عشق و عرفان، مضامین قلندرانه است که غزل های شاعران را تحت تاثیر قرار داده و آنان را از مضامین تکراری و یکنواخت خارج ساخته است. این گونه اشعار به طور رسمی از سنایی آغاز شد و شاعران دیگری نظیر عطار و حافظ از آن پیروی کردند. در این میان شاعرانی هم بودند که مضامین قلندرانه را در شعر خود به کار می بردند، اما کسی از آنان به عنوان شاعر قلندر سرا یاد نکرده است. انوری ازاین دسته شاعران است که وی در غزل های خود از مضامین قلندرانه به نیکی بهره برده به گونه ای که می توان نام او را در زمره قلندرسرایان ذکر کرد، اما از وی در هیچ کجا به عنوان شاعر قلندرسرا یاد نشده است. این پژوهش بر آن است تا مضمون های قلندرانه او را با روش توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار دهد و به این سوال پاسخ دهد که وجود مضامین قلندرانه در شعر انوری به چه صورت است؟ بنابراین برآیند تحقیق حاکی از آن است که انوری در غزل های خود با توبه شکنی و ملامتی نشان دادن خویش و انتقاد از حاکمان دینی، تابوهای هنجار جامعه را بر هم می زند و تفکر قلندرانه را به وضوح بیان می دارد. انتقاد و بدبینی وی از اعمال به ظاهر مذهبی و عدم عافیت طلبی در شعرش جلوه خاصی به غزل های او بخشیده است که همه این مضامین وجود تفکر قلندریه را در غزلهایش اثبات می کند.
انوری ، غزل ، مضامین قلندریه ، رند
-
بررسی نجوم احکامی، نجوم و صور فلکی در دیوان امیر معزی
سرهالی *، هادی دهقانی
نشریه تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، بهار 1403 -
تاثیرطریقت نعمت اللهیه بر تفکرات عرفانی نصرت اردبیلی
مهین دایی چین*،
نشریه عرفان پژوهی در ادبیات، پاییز و زمستان 1402 -
تحلیل شعر کیفر احمد شاملو بر اساس نظریه مربع ایدئولوژیک ون دایک
*، هادی طیطه
پژوهشنامه ادب غنایی، پاییز و زمستان 1402 -
بررسی واژگان غیرمستعمل امروزی در اشعار رودکی
*، کمال رسولیان
نشریه مطالعات زبان فارسی، بهار 1402