ارزیابی اثر تغییر اقلیم بر کارامدی شبکه حفاظت ایران با تاکید بر خانواده گاوسان و گوزن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از میان گونه های مختلف پستانداران، سه گروه همبوم از خانواده گاوسانان شامل مرال - شوکا، آهو - جبیر و کل و بز - قوچ و میش همواره در برنامه های حفاظتی مورد توجه بوده اند. پژوهش حاضر با بهره گیری از مفهوم مدل سازی پراکنش گونه با استفاده از مدل بی نظمی بیشینه با هدف شناسایی زیستگاه های مطلوب برای این گونه ها به انجام رسید. براساس روی هم گذاری و تجمیع نقشه های مطلوبیت زیستگاه گونه ها، مناطق داغ تنوع زیستی گونه های مورد مطالعه در زمان حاضر شناسایی شد و اثر تغییر اقلیم بر آن تا سال 2050 میلادی ارزیابی شد. نتایج مقایسه مساحت مناطق مطلوب در حال حاضر و سال 2050 میلادی نشان داد که همه گونه ها به جز آهو و جبیر، در آینده با کاهش وسعت زیستگاه های مطلوب مواجه خواهند شد. دو گونه مرال و شوکا، به ترتیب با 70 و 61 درصد، بیشترین سطح از زیستگاه های مطلوب را تا سال 2050 از دست خواهند داد. ارزیابی کارایی سیستم حفاظتی کشور نشان داد که به ترتیب تنها 12 و 18 درصد از مناطق داغ تنوع زیستی (طبقات 4 و 5 غنای گونه ای) در حال حاضر و تا سال 2050 تحت پوشش سیستم حفاظتی کشور خواهند بود. به این ترتیب، پژوهش حاضر با شناسایی مناطق داغ تنوع زیستی، به عنوان ابزاری مناسب و کاربردی برای برنامه ریزی هدفمند حفاظتی در حال حاضر و آینده کاربرد خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 223
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2430951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!