اثر کاربرد نانو کود پتاسیم روی گیاه مادری بر مولفه های جوانه زنی بذر و رشد اولیه گیاهچه کینوا (Chenopodium quinoa Willd) تحت تنش آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر تنش خشکی و پیش تیمار با نانو کود پتاسیم بر مولفه های جوانه زنی بذر کینوا (Chenopodium quinoa Willd) آزمایشی با دو فاکتور تنش خشکی در چهار سطح (شاهد آب مقطر و 3/0-، 6/0- و 9/0- مگاپاسکال) با استفاده از پلی-اتیلن گلایکول و دو نوع بذر حاصل از آزمایش مزرعه ای (پیش تیمار شده) در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار در پتری-دیش اجرا گردید. بدین منظور از دو تیمار آزمایش مزرعه ای (1- برای بذور کرت مزرعه ای نانو کود پتاسیم دریافت کرده و 2- بذور مزرعه ای بدون دریافت نانو کود پتاسیم) نمونه ای بذر جمع آوری شد. نتایج نشان داد که با افزایش شدت تنش، از درصد جوانه زنی بطور معنی داری کاسته شد و از 0/91 درصد در تیمار شاهد به 1/77 درصد در شرایط تنش شدید رسید. با افزایش شدت تنش، از ارزش جوانه زنی نیز به طور معنی داری کاسته شد و از 1184در تیمار شاهد به 784 در شرایط تنش شدید رسید. شاخص طولی بنیه گیاهچه نیز از 1411 در تیمار شاهد به 1032 در شرایط تنش شدید رسید. شاخص طولی بنیه گیاهچه در بذر تیمار شده (1204) نسبت به بذر تیمار نشده (1175) برتری معنی دار داشت. تفاوت معنی داری بین متوسط جوانه زنی روزانه بذر تیمار شده (6/11 روز بر بذر) با بذر تیمار نشده (5/10 روز بر بذر) وجود داشت. به این ترتیب پیش تیمار بذر با نانوکود پتاسیم مولفه های جوانه زنی بذر کینوا و رشد اولیه گیاهچه آن را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!