بررسی فعالیت های نئوتکتونیکی با استفاده از شاخص های ژئومورفیک و توان لرزه زایی گسل ها (مطالعه موردی: حوضه آبخیز کوزه توپراقی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

عوامل تکتونیکی از جمله عوامل دینامیکی می باشند که همواره حوضه های آبخیز و مخصوصا نیمرخ طولی رودخانه ها را تحت تاثیر قرار می دهند. ریخت زمین ساخت، اشکال ایجاد شده بر روی زمین که بر اثر مکانیسم های زمین ساختی ایجاد شده است را مورد مطالعه قرار می دهد. به منظور بررسی نیوتکتونیک فعال، از شاخص های ریخت زمین ساختی حوضه آبریز استفاده می گردد. در این پژوهش فعالیت های نیوتکتونیکی حوضه آبخیز کوزه توپراقی با استفاده از شاخص های ژیومورفیک مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا با استفاده از نرم افزار Gis10.3 و افزونه Archydro زیرحوضه ها و آبراهه های منطقه مورد بررسی استخراج گردید .برای محاسبه دقیق در هر زیرحوضه 19گانه از نقشه های توپوگرافی 1:25000، نقشه های زمین شناسی 1:100000، مدل رقومی ارتفاع 30 متر استفاده گردید و درنهایت برای هریک از شاخص ها نقشه پهنه بندی حوضه مورد بررسی در پنج رده تهیه گردید. در نهایت با توجه مقادیر محاسبه شده هریک از شاخص ها شاخص زمین ساخت نسبی فعال برای حوضه استخراج شد. با توجه به شاخص زمین ساخت نسبی فعال منطقه مورد مطالعه به پنج رده بسیار بالا، بالا، متوسط، کم و بسیار کم نیوتکتونیکی تقسیم گردید. براساس ارزیابی توان لرزه خیزی این نتیجه حاصل گردید رابطه زارع با مقدار 7/4 ریشتر، نوروزی و اشجعی با مقدار 9/5 ریشتر و نوروزی 6/5 ریشتر می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش فعالیت نیوتکتونیکی متوسط را در بیشتر زیرحوضه های کوزه توپراقی نشان می دهد که در این مناطق فعالیت گسل شدت نداشته و بنابراین در این مناطق برای مناطق مسکونی خطرات چندانی ایجاد نمی کند از مهم ترین گسل حوضه کوزه توپراقی می توان به گسل آمین آباد و ترکه ده اشاره کرد.کلمات کلیدی " توان لرزه زایی"، " حوضه آبخیز"، " شاخص های ژیومورفیک"، " کوزه توپراقی"، "نیوتکتونیک".

زبان:
فارسی
صفحات:
5043 تا 5052
لینک کوتاه:
magiran.com/p2432966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!