موسیقی و پیوند آن با محتوا در قصاید و غزلیات کمال الدین اسماعیل اصفهانی
در شعر پارسی، موسیقی عنصر مکمل معنا، هیجان انگیز، تخیل برانگیز و تاثیرگذار بر مخاطب است. عناصر شعر از جمله وزن و آهنگ، قافیه، ردیف، صورخیال و عاطفه، زمانی ارزشمند و موثر هستند که در خدمت محتوا و متن قرار بگیرند و بر خواننده اثر ادبی، تاثیر بگذارند. این جستار توصیفی- تحلیلی- آماری، موسیقی کناری و بیرونی دیوان کمال الدین اسماعیل اصفهانی را می سنجد و چگونگی پیوند آن را با محتوای اشعار معلوم می دارد. یافته ها نشان می دهد که هرچند موسیقی بیرونی و تنوع اوزان عروضی در دیوان کمال الدین زیاد نیست، اما وی زیباترین وزن ها را که با محتوا و حالت انفعالی شعرش هماهنگ باشد، برگزیده است. وی با به کار بردن اوزان منسجم و پخته، التزام های گوناگون و آوردن ردیف های دشوار به خلق معانی دقیق و باریک، پرداخته و علاوه بر وزن، پیوندی میان قافیه، ردیف و دیگر کلمات از لحاظ تشابه صوتی یا وحدت آوایی به وجود آورده است چنان که کلید اصلی در شکل گیری نظام آوایی بیت را، ردیف و قافیه و مشخص ترین حرف از حروف قافیه تشکیل می دهد که پیوندی موسیقایی و عاطفی با محتوا دارد و سبب تداعی معانی، خیال انگیزی و لطف معنی می گردد.
-
تاویل های عطار از داستان یوسف (ع) و رستم در دیوان
*
نشریه عرفان پژوهی در ادبیات، بهار و تابستان 1403 -
واسازی دن کیشوت(کیخوت)
*
نشریه پژوهش های زبانی و ادبیات کاربردی، بهار و تابستان 1402 -
شاهنامه امین نظیره ای معاصر بر شاهنامه فردوسی
، شهین اوجاق علیزاده*
نشریه مطالعات نقد ادبی، پاییز و زمستان 1401 -
وجه نهان معانی در وصف های شاهنامه
،
نشریه مطالعات نقد زبانی و ادبی، بهار 1401