گونه های هویتی زنان دست فروش مترو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پدیده دست فروشی زنان در متروی کلانشهر تهران، سالهاست که به یکی از گروه های اجتماعی این کلانشهر تبدیل شده است. از آنجاییکه با شناخت انواع هویت زنان دست فروش می توان موضوعات جامعه شناختی این گروه اجتماعی و مسایل مربوط به آنها را بهتر بررسی نمود؛ از اینرو این پژوهش با هدف شناخت گونه های هویتی زنان دست فروش مترو انجام شده است.

روش شناسی

برای فهم عمیق تر هدف، این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری هدفمند و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. مشارکت کنندگان در این تحقیق 23 نفر از زنان دست فروش مترو هستند. پژوهشگر با این تعداد مصاحبه به اشباع نظری رسید.

یافته ها

زنان دست فروش مترو، هویت اجتماعی خود را به نحوی تعریف می کنند که می توان در سه گونه دست فروشان محافظه کار، سرخورده و راضی طبقه بندی کرد. دست فروشان محافظه کار که تمایل به ناشناختگی در آن ها بیش از سایر گروه ها قابل مشاهده بود و اکثرا سرپرست یا کمک سرپرست خانواده بودند. دست فروشان سرخورده گروهی از دست فروشانی بودند که بیشتر شامل دختران مجرد و جوان یا زنان مطلقه که به جهت استقلال مالی خود به این شغل روی آورده بودند. اکثریت آن ها شاغلین دیروز و یا تحصیل کرده های دانشگاهی بودند که بستر مناسبی برای رشته تحصیلی خود نیافته اند. دست فروشان راضی که اکثریت فروشندگان قدیمی مترو و زنان سرپرست یا کمک سرپرست در خانواده بودند. آنان از این که خود را در اجتماع دارای درآمدی مطلوب بدون هیچگونه ممنوعیت شغلی می دیدند، ابراز رضایت داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2436761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!