آثار 8 هفته تمرین تناوبی شدید بر بیان ژن های Nkx2.5 و Tbx5 بافت قلب رت های نر دیابتی نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت بدنی و مصرف آنتی اکسیدان ها به عنوان اثر محافظتی در برابر خطر دیابت شناخته می شوند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی آثار 8 هفته تمرین تناوبی شدید (HIIT) و عسل آویشن بر بیان ژن های Nkx2.5 و Tbx5 بافت قلب رت های نر دیابتی نوع دو است.

مواد و روش ها

این مطالعه تجربی روی 36 رت دیابتی صورت گرفت. رت ها به طور تصادفی به چهار گروه کنترل دیابتی (8 سر)، تمرین تناوبی (10 سر)، عسل آویشن (8 سر)، تمرین تناوبی و مصرف عسل آویشن (10 سر) تقسیم شدند. مداخله تمرینی به صورت هشت هفته HIIT، شامل 2 تا 8 تناوب دودقیقه ای با شدت 80 تا 90 درصد max2VO و استراحت یک دقیقه ای با شدت 50 تا 56 درصد max2VO، به مدت 5 جلسه در هفته اجرا گردید. علاوه بر این، 3 گرم بر کیلوگرم عسل آویشن، 5 روز در هفته در گروه های مکمل مصرف شد. بیان ژن های Nkx2.5 و Tbx5 توسط real-time RT-PCR اندازه گیری گردید. برای بررسی تفاوت میان گروه ها، از ANOVA و آزمون تعقیبی LSD در سطح معنی داری 0.05≤P استفاده شد.

یافته ها

 نتایج نشان می دهد که بیان ژن Nkx2.5، تنها در گروه HIIT (P=0.03) نسبت به گروه کنترل، افزایش معنا داری دارد؛ اما این یافته در سایر گروه های مداخله تکرار نمی شود (P≥0.05). بیان ژن Tbx5 بافت قلبی در هر دو گروه HIIT (P=0.02) و HIIT*عسل آویشن (P=0.02) نسبت به گروه کنترل، به طور معنا داری افزایش می یابد.

بحث و نتیجه گیری

 HIIT با افزایش بیان ژن های Nkx2.5 و Tbx5 در بافت قلب رت های دیابتی ارتباط دارد، درحالی که به طور دقیق نمی توان گفت عسل آویشن اثرات مشابهی در رت های دیابتی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!