مقایسه تعادل ایستا، پویا و کنترل پاسچر در سالمندان دارای ساختار پای متفاوت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افزایش جمعیت سالمندان، ضعف تعادلی و سقوط سالمندان سبب اهمیت مطالعاتی پیرامون این موضوع شده که به دلیل نقش مهم پاسچر کف پا در زنجیره ی حرکتی اندام تحتانی، پرداختن به آن ضرورت پیدا می کند، بنابراین مطالعه حاضر به مقایسه تعادل ایستا، پویا و کنترل پاسچر در سالمندان دارای ساختار پای متفاوت می پردازد.

روش بررسی

این تحقیق علی مقایسه ای بوده و به صورت میدانی انجام شد، جامعه آماری تعداد 60 سالمند ساکن در مراکز سالمندان بودند که با ارزیابی شاخص پاسچر کف پا در سه گروه (20 نفره) کف پای صاف، گود و طبیعی قرار گرفتند. برای ارزیابی تعادل ایستا، تعادل پویا و کنترل پاسچر به ترتیب از آزمون های ایستادن روی یک پا، آزمون رسیدن عملکردی و BESS استفاده شد. آنالیز داده های تحقیق با آزمون آنوا یک طرفه با نرم افزار SPSS  نسخه 23 انجام شد. آزمون فرضیه ها در سطح معناداری برابر یا کوچکتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین کنترل پاسچر سالمندان دارای کف پای صاف و گود و طبیعی، تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0=P) در حالی که بین تعادل ایستا و پویای سالمندان در سه گروه، تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0≤P).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد کنترل پاسچر می تواند تحت تاثیر ساختار کف پا در سالمندان قرار گیرد. بنابراین به مربیان پیشنهاد می شود برنامه های تمرینی ترکیبی برای بهبود کنترل پاسچر در برنامه های تمرینی افراد با ناهنجاری های کف پا گنجانده شود که عوامل موثر در کنترل پاسچر شامل حس عمقی، حس بینایی و حس وستیبولار را به چالش بکشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2441486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!