کارآیی سدهای تاخیری در مدیریت و کاهش سیلاب های دروازه قرآن شیراز با شبیه سازی نیمه توزیعی بارش- رواناب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیلاب 5 فروردین 1398 مسیل دروازه قرآن شیراز منجر به خسارات سنگینی شد. مطالعات هیدرولوژی وضعیت موجود حوزه آبخیز نیمه شهری مسیل مذکور با مساحت 25 کیلومترمربع، به کمک مدل بارش-رواناب نیمه توزیعی SCS انجام شد. به دلیل اختلاف ارتفاع زیاد حوزه آبخیز دروازه قرآن با ایستگاه های سینوپتیک و بارانسنجی داخل شیراز، داده های این دو ایستگاه برای شبیه سازی بارش این حوزه مناسب نیستند. بنابراین از مدل های بارش ماهواره ای استفاده شد. از میان بیش از ده مدل بارش ماهواره ای، دو مدل TRMM و PERSIANN با مشاهدات میدانی تاریخ مذکور سازگاری بیشتری داشتند. بر این اساس، بارش 24 ساعته تاریخ 5 فروردین 1398 برابر با 80 میلی متر در نظر گرفته شد. تعداد 22 سد تاخیری با ارتفاع 5 تا 5/7 متر به کمک GIS در سطح حوزه آبخیز جانمایی شدند و با انجام روندیابی مخزن در مدل بارش-رواناب نیمه توزیعی هیدروگراف واحد SCS (NRCS) در نرم افزار HEC-HMS شبیه سازی شدند. بر اساس نتایج، دبی اوج و حجم سیلاب دروازه قرآن شیراز به ترتیب از 4/ 127 مترمکعب درثانیه و 003/ 1 میلیون مترمکعب در شرایط بدون سدهای تاخیری، به 5/ 92 مترمکعب در ثانیه و 839/ 0 میلیون مترمکعب کاهش یافت و زمان رسیدن به دبی اوج حدود 20 دقیقه افزایش یافت که تاثیرات مثبت سدهای تاخیری را در کنترل و کاهش سیلاب نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2441805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!