اثربخشی ذهن آگاهی بر سبک زندگی و قدرت ایگوی زنان باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زنان باردار مستعد آسیب پذیری از انواع تنش ها هستند و نسبت به دیگران، بیشتر در معرض مشکلات روانشناختی و جسمانی قرار دارند. از این رو، مداخلات روانشناختی برای این گروه لازم است. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و قدرت ایگو زنان باردار است.

مواد و روش ها

در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آ زمون - پس آزمون، جامعه آماری، مراجعه کنندگان به مرکر مشاوره و خدمات مامایی سلامت مادران شهر تهران از پاییز 98 تا بهار 99 بودند. نمونه گیری به روش در دسترس بود. نمونه ها به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15نفر) جایگزین شدند. بعد از انجام پیش آزمون، آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام شد. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. سپس، پس آزمون در هر دو گروه انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سبک زندگی سلامت Walker (2003) و پرسشنامه روانشناختی قدرت ایگو بود. داده ها توسط آزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.

یافته ها

آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت در مولفه های تغذیه (812/11=F)، ورزش (961/8=F)، مسیولیت پذیری در مورد سلامت (187/9=F)، مدیریت استرس (873/12=F)، حمایت بین فردی (976/10=F)، خودشکوفایی (707/11=F)؛ قدرت ایگو در مولفه های امید (218/12=F)، عشق (98/11=F)، وفاداری (219/9=F)، مراقبت (202/9=F) و خرد (875/12=F) تاثیر داشتند.

نتیجه گیری

آموزش ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و قدرت ایگو زنان باردار تاثیرگذار بود. تاثیر ذهن آگاهی بر سبک زندگی ارتقادهنده سلامت از طریق کنترل و اداره هیجانات، ابعاد جسمی و ذهنی و بر قدرت ایگو از طریق مکانیسم های تنظیم توجه، آگاهی بدن، تنظیم هیجان و تغییرات در دیدگاه فرد از خودش صورت گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 41
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2442976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!