ژئوشیمی و پترولوژی توده های آلکالن سینیتی در منطقه بستان آباد میانه (شمال غرب ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توده های نفوذی در محور بستان آباد-میانه با امتداد شمال غرب-جنوب شرق رخنمون دارند. این سنگ ها در نقشه های زمین شناسی عمومی گرانیت معرفی شده اما مطالعات دقیق در این تحقیق حضور سینیت ها را نیز نشان داده که پترولوژی آنها به منظور بررسی تکوین کوهزایی زاگرس در شمال غرب ایران بررسی شد. سنگ های آذرین منطقه حاصل ماگماتیسم کمربند ماگمایی ارومیه-دختر بوده و شامل سنگ های نفوذی، آتشفشانی و پیروکلاستیک به همراه مجموعه های رسوبی است. سینیت های مورد مطالعه در محدوده سری پتاسیم بالا و شوشونیتی قرار گرفتند. همچنین براساس شاخص اشباع آلومین، نمونه های مورد مطالعه در محدوده متآلومین قرار دارند. از نظر خصوصیات ژیوشیمیایی سینیت های مورد مطالعه از عناصری نظیر Th)، K، U، Pb، Nd، Rb و Sm) غنی شدگی نشان می دهند، در حالی که از عناصری مانند (Ba، Nb، La، Ce، Sr، P، Zr، Eu، Ti و Y) تهی شدگی نشان می دهند. غنی شدگی عناصری مانند Th و Rb و تهی شدگی عناصری مانند Nb و Ti در الگوی عناصر کمیاب از ویژگی های ماگماهای ایجاد شده در محیط های تکتونیکی وابسته به فرورانش است. همچنین تهی شدگی عناصر ناسازگار مانند Nb، Ti، Sr و غنی شدگی عناصر ناسازگار K، Th، Rb، La و U بیانگر آلودگی پوسته ای در این سنگ هاست. بنابراین تشکیل این سنگ ها از یک مذاب گوشته ای که توسط سیالات یا مذاب های حاصل از ورقه فرورو غنی سازی شده و طی صعود با مواد پوسته ای آلایش یافته در یک محیط برخوردی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 83
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2443306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!