ارزیابی چرخه حیات سنتز کربن نیترید گرافیتی با رویکرد استفاده در صنایع مستقر در حوضه خلیج فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از فتوکاتالیست ها به منظور حذف آلاینده ها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود، در سال های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است. کربن نیتریدگرافیتی (g-C3N4) از جمله به روزترین و کارآمدترین فتوکاتالیست های سازگار با محیط زیست است اما استفاده از ترکیبات نوآرا، بدون توجه به ارزیابی چرخه حیات آن ها منطبق بر نگرش توسعه پایدار نیست. در مطالعه حاضر برای نخستین بار ارزیابی چرخه حیات فتوکاتالیست g-C3N4 استفاده شده جهت گوگردزدایی پساب صنایع منطقه پارس جنوبی در سواحل خلیج فارس انجام شد. در این پژوهش جهت ویژه سازی مصرف آب از روش ReCiPe، محاسبه میزان مصرف انرژی از روش CED، محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای از روش GGP و ردپای بوم شناسی از روش EP استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که بیشترین تاثیر محیط زیستی سنتز g-C3N4، عمدتا بر روی بوم سازگان های آبی و به ویژه بوم سم شناسی آب دریا و آب شیرین با مجموع 74/06% و در درجه دوم بر روی سمیت انسانی (6.15%) است. آثار مخرب محیط زیستی به کمک بهره گیری از شاخص های نهایی نیز به ترتیب به صورت آسیب به منابع (63/05%)> آسیب به سلامت انسان (34/56%)> آسیب به بوم سازگان (2.39 %) برآورد گردید. آنالیز حساسیت نیز مصرف الکتریسته را به عنوان موثرترین پارامتر بروز آثار مخرب محیط زیستی تعیین نمود. بر اساس نتایج به دست آمده می توان بیان داشت که بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر و جایگزینی آن ها با منابع فسیلی، می تواند نقش موثری در کاهش پیامدهای محیط زیستی حاصل از سنتز g-C3N4  ایفا نماید. نتایج حاصل از این مطالعه می تواند به عنوان راهبردی مقدماتی در زمینه ارزیابی چرخه حیات ترکیبات نوآرا، پیش از کاربست بزرگ مقیاس آن ها استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
855 تا 868
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2444348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!