روند تغییرات صفات عملکردی ملکه های اصلاح شده زنبورعسل ایرانی (Apis mellifera meda) طی چهار نسل در زنبورستان های بخش خصوصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی عملکرد ملکه های اصلاح شده طرح اصلاح نژاد زنبورعسل ایران در مقایسه با ملکه های شاهد در زنبورستان های بخش خصوصی طی نسل چهاردهم تا هفدهم انجام شد. برای ارزیابی ملکه ها، پرسشنامه های خاصی طراحی و در اختیار زنبورداران استان های مختلف قرار گرفت تا ملکه های لایه سوم طرح را در کنار ملکه های شاهد ارزیابی نمایند. نتایج کلی نشان داد که کلنی های دارای ملکه های طرح به طور معنی داری (05/0>P) از نظر صفت بچه دهی، تولید عسل، رفتار تهاجمی و رفتار آرامش نسبت به کلنی های دارای ملکه های بخش خصوصی دارای برتری بودند. اثر نوع ملکه بر صفات آرامش، رفتار تهاجمی،  بچه دهی و تولید عسل معنی دار بود (01/0>P). همچنین اثر معنی دار زمان بر صفات آرامش، رفتار تهاجمی، بچه دهی و تولید عسل (01/0>P) و برای صفت زمستان گذرانی (05/0>P) مشخص شد. همچنین اثر متقابل نوع ملکه در زمان برای صفت آرامش (01/0>P) و برای صفات بچه دهی و تولید عسل معنی دار بود (05/0>P). با توجه به نتایج این مطالعه و پیشرفت مطلوب صفات بچه دهی، رفتار تهاجمی، رفتار آرامش، تولید عسل و زمستان گذرانی، باید در ادامه طرح با تلاش در جهت تثبیت ژنتیکی این صفات و جلوگیری از هموزیگوتی آلل های جنسی که تاثیر مستقیم در کاهش عملکرد کلنی ها دارد و نیز استفاده از روش های نوین اصلاح نژادی برای ایجاد کلنی های سازگار با شرایط اقلیمی سال های آتی و مشکلات جدید صنعت زنبورداری اقدام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2447765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!