مدیریت مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای با استفاده از مقیاس بهینه مزرعه: شواهدی از تولید گندم در استان خراسان جنوبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نیاز به مدیریت پایدار منابع یک ضرورت در حال افزایش است. استفاده کارآمدتر از منابع تولید، پیش نیاز دستیابی به کشاورزی پایدار است. در این تحقیق با ترکیب تحلیل پوششی داده ها  با استفاده از شاخص های زیست محیطی و اقتصادی، تاثیر مقیاس بهینه مزرعه بر  بهبود این شاخص ها بررسی شد. داده های مورد نیاز از 136 کشاورز با استفاده از روش پرسشنامه و مصاحبه چهره به چهره به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد میانگین کارایی فنی، کارایی فنی خالص و کارایی مقیاس به ترتیب 0/76، 0/89 و 0/85، و نسبت فایده به هزینه 1/2 بود. نتایج نشان داد که در صورت استفاده کارآمد از منابع در مقیاس بهینه مزرعه، انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی را می توان به ترتیب به 976 کیلوگرم  CO2eq و  15391/77 مگاژول در هکتار کاهش داد؛ 37/73 درصد از صرفه جویی مصرف انرژی و 35/6 درصد از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای  به مقیاس بهینه مزرعه مربوط بود. علاوه بر این، سهم مقیاس بهینه در بهبود نسبت فایده به هزینه و کارایی مصرف انرژی به ترتیب 12/5 و 16/23 درصد بود. نتایج نشان داد که مقیاس بهینه مزرعه یکی از عوامل مهم در صرفه جویی مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تولید گندم در شرق ایران بود. بنابراین، از آنجا که اکثر مزارع در منطقه مورد مطالعه در مقیاس کوچک و پراکنده بودند، یکپارچه سازی اراضی و ترویج فعالیت در مقیاس بهینه تولید به عنوان مهم ترین گام در کاهش اثرات جانبی زیست محیطی و افزایش سودآوری کشاورزان توصیه می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2447874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!