مقایسه میزان بروز و درجه زخم فشاری در بیماران سیگاری و غیر سیگاری بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

 یکی از مشکلات جدی در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه، زخم فشاری است که با عوارض عمده ای نظیر افزایش طول مدت بستری و تاخیر در بهبودی همراه است. مطالعه حاضر باهدف مقایسه بین میزان بروز و درجه زخم فشاری در بیماران سیگاری و غیر سیگاری بستری در بخش مراقبت های ویژه انجام شده است.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بود که در آن 120 بیمار در دو گروه با استعمال سیگار (60 نفر) و بدون استعمال سیگار (60 نفر) به روش نمونه گیری در دسترس موردمطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس درجه بندی "انجمن ملی مشاوره زخم فشاری"(NPUAP) و ابزار برادن جمع آوری شدند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS انجام گردید.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار میزان بروز زخم فشاری در گروه با استعمال سیگار 01/11 + 13/46 و در گروه بدون استعمال سیگار 2/8 + 03/39 بود و اختلاف معنادار بین میزان بروز در دو گروه مشاهده گردید (05/0 ≤p). میانگین و انحراف معیار درجه زخم فشاری در گروه با استعمال سیگار 92/5+ 32/23 و گروه بدون استعمال سیگار 21/1+ 22/14 بوده است. 7/11 درصد از بیماران در گروه سیگاری دارای زخم فشاری درجه 4 بودند اما در گروه غیر سیگاری زخم فشاری درجه 4 مشاهده نشد. اختلاف آماری معنادار بین درجه زخم فشاری در دو گروه مشاهده گردید (05/0≤p).

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر مصرف سیگار بر افزایش بروز و درجه زخم فشاری در بیماران بستری می باشد. لذا لازم است کارکنان بخش مراقبت های ویژه به منظور پیشگیری از ایجاد زخم های فشاری و گسترش شدت درجه زخم در بیماران بستری، به عوامل خطر توجه خاص نموده و بیماران در معرض خطر را شناسایی و تحت پایش قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
930 تا 940
لینک کوتاه:
magiran.com/p2448496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!