ارزیابی میزان مطابقت عملکرد بخش اورژانس بیمارستان با راهنماهای بالینی؛ یک پژوهش موردی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

  راهنماهای بالینی متونی توسعه یافته برای کمک به پزشکان و بیماران، در تصمیم گیری جهت انتخاب مناسب ترین مراقبت بهداشتی هستند. این مطالعه به ارزیابی میزان مطابقت عملکرد بخش اورژانس با راهنماهای بالینی در مرکز آموزشی درمانی سینای شهر تبریز پرداخته است.

روش کار

این پژوهش از نوع توصیفی، تحلیلی می باشد که به صورت موردی در بیمارستان سینا، زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گردیده است. در مرحله اول، به عنوان ابزار پژوهش، چک لیستی جهت ارزیابی راهنماهای بالینی تنظیم گردید که از نظر روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. در مرحله دوم، به صورت مقطعی و در بازه زمانی یک ماهه تمامی پرونده های پزشکی افراد مراجعه کننده به سطح 1 و 2 تریاژ بر اساس چک لیست تنظیم شده، مورد بررسی قرار گرفت و نتایج کمی حاصل، وارد نرم افزار SPSS گردیده و با توجه به نرمال بودن داده ها، با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمون های (ANOVA, t-test) تحلیل گردید.

یافته ها

 با توجه به کسب میانگین (097/0±72/1) در این مطالعه، میزان رعایت راهنماهای بالینی بالاتر از حد متوسط ارزیابی گردید. همچنین بین هیچ یک از متغیرهای دموگرافیک و نمره میانگین کل رعایت راهنماها، رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0p-value>). با این حال در میان سایر متغیرها، بین محل ویزیت بیمار، زمان و نوع تعیین تکلیف بیمار با نمره میانگین کل رعایت راهنماها، رابطه معنی داری وجود داشت (05/0p-value>).مطابق آزمون رگرسیون نیز بین محل ویزیت بیمار و میانگین رعایت راهنماهای بالینی، رابطه معنی داری وجود داشت (05/0-value>p).

نتیجه گیری

  با در نظر گرفتن متغیرهای تاثیر گذاری همچون محل ویزیت بیمار، زمان و نوع تعیین تکلیف بیمار بر رعایت راهنماها و بهبود هر چه بیشتر وضعیت این متغیرها، می توان میانگین رعایت راهنماهای بالینی را باز هم بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2452262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!