تاثیر پاندمی کووید- 19 بر تعداد بیمه نامه صادره و موارد خسارت بیمه زندگی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از رشته های بیمه ای که ارتباط موضوعی تنگاتنگی با کووید-19 و نتایج مرگبار آن دارد، بیمه زندگی است. بر این اساس به منظور اتخاذ تصمیمات و سیاست های مناسب، بررسی همه جانبه این بیماری و اثرات آن بر بیمه زندگی امری ضرروری می نماید. هدف این مقاله بررسی تاثیر پاندمی کووید-19 بر تعداد بیمه نامه های صادره و موارد خسارت بیمه زندگی در ایران است.

روش بررسی

مطالعه حاضر به صورت کیفی و کمی در سال 1400 صورت پذیرفت. در قسمت کیفی از مطالعه تطبیقی و تحلیل کیفی (تحلیل مضمون) استفاده شد. در قسمت کمی، داده های مورد بررسی از سامانه سنهاب و سالنامه آماری بیمه مرکزی جمع آوری شد. نمونه مورد مطالعه در این قسمت شامل اطلاعات 9 ماهه اول سال های 1397 الی 1399 در 26 شرکت بیمه است. دسته بندی داده ها با استفاده از نرم افزار Excel نسخه 2016 و تحلیل این داده ها با استفاده از نرم افزار E-Views نسخه 11 صورت گرفت.

یافته ها

نتایج حقایق آماری آشکار شده نشان می دهد که بر اثر پاندمی کووید-19 تعداد موارد خسارات بیمه زندگی در اکثر کشورهای جهان افزایش یافته است، اما تاثیر این ویروس بر تمایل افراد به خرید بیمه زندگی و بیمه نامه صادره بیمه زندگی متفاوت است. همچنین نتایج مدل رگرسیونی نشان می دهد که در ایران میانگین هر دو متغیر تعداد بیمه نامه صادره بیمه زندگی و تعداد موارد خسارت بیمه زندگی با شیوع کووید-19 به طور معناداری افزایش یافته است.

نتیجه گیری

از آنجایی که با شیوع کووید-19 تعداد موارد خسارت بیمه زندگی افزایش یافته و این مسیله می تواند به ضرر شرکت های بیمه تمام شود. لازم است شرکت های بیمه در تعامل با مراکز و نهادهای مرتبط، اقدامات لازم را درخصوص آموزش های خودمراقبتی به افراد انجام دهند. همچنین بیمه گران می توانند رشته فعالیت های خود را متنوع سازند تا اثرات نامطلوب این همه گیری را کنترل کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2453445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!