بازپژوهی دلالت مطابقی آیات «تحریفناپذیری
با توجه به بررسی لغوی این واژه، باورهای جاهلیت پیرامون آن، تحلیل مراد مخاطبین پیامبر از استعمال این کلمه و ادبیات قرآنی پیرامون آن، ثابت شد که از منظر مخاطب اولیه قرآن، مجنون نه دیوانه، بلکه کسی است که با جنیان و شیاطین در ارتباط بوده و از آنها کهانت، شاعری و ساحری میآموزد. لذا مقتسمینی که قرآن را بخشبخش نموده، بخشی را کهانت و بخشی را شعر میپنداشته و پیامبر را به دلیل ارایه سایر معجزات غیر از قرآن، ساحر خطاب میکردند، به ایشان تهمت ارتباط با جنیان داده و مبدا وحی را نه خداوند، بلکه جنیان و شیاطین میدانستند. از همین رو، قرآن در دو آیه مورد بحث و نیز سیاق پس و پیش آن، این اتهام را از پیامبر رفع نموده و خداوند را هم مبدا وحی و هم حافظ آن از دستبرد شیاطین معرفی نموده و خود قرآن را نیز عزیز و منیع دانسته و ورود شیطان به آن را نفی کرده است. بنابراین دلالت مطابقی آیات بر عمومیت و جاودانگی تحریفناپذیری قرآن و تفهیم این معنا برای مخاطب اولیه رد شد؛ هرچند امکان وجود سایر دلالتها در این دو آیه شریفه بر جاودانگی تحریفناپذیری وجود داشته باشد.
تحدی ، دلالت مطابقی ، حفظ ، ذکر ، کهانت
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.