تعیین پپتید ناتریورتیک مغزی به عنوان فاکتور تشخیص دهنده فشار خون فوریتی در بیماران با افزایش فشار خون در بیماران مراجعه کننده به مرکز اورژانس بیمارستان عدالیتان مشهد: یک مطالعه آینده نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

BNP در شرایط پاتولوژیکی خاصی نظیر افزایش فشار خون، نارسایی کلبوی، انفارکت میوکارد، فیبریلاسیون دهلیزی،  COPD،ARDS ، سیروز و... بالا می رود. تعدادی از آنها از جمله شرایط بالینی مطرح کننده و نیز عارضه ی hypertensive emergency می باشند.لذا در این مطالعه بر آن شدیم تا تاثیر این متغیر را به عنوان یک متغیر تشخیصی در بیماران با فشار خون اورژانس مورد بررسی قرار دهیم.

روش کار

در این مطالعه آینده نگر 100 نفر از میان بیماران مراجعه کننده به مرکز اورژانس بیمارستان عدالیتان مشهد که پس از تریاژ و ویزیت اولیه دارای فشار خون مساوی یا بیشر از 110/180 بودند وارد مطالعه شدند. جهت بررسی آسیب ارگانهای هدف و تشخیص احتمالی فشار خون اورژانس توسط متخصص یا دستیار طب اورژانس مورد بررسی و معاینه قرارگرفت و آزمایشات لازم برای آنان به عمل آمد. برای این منظور در بیماران سطح سرمی BUN، Cr ،TPI چک و مورد معاینه و ارزیابی کامل عصبی قرار گرفت تا وجود نقص فوکال یا ژنرالیزه عصبی و یا وجود پاتولوژی (ICH –ایسکمی) در سی تی اسکن مغز تعیین شود. همچنین چشم بیماران از نظر آسیب عروق شبکیه با افتالموسکوپ مورد معاینه و نوار قلب از آنان گرفته شد.  نتایج بیماران به دو گروه فشار خون اورژانس و فشار خون غیر اورژانس تقسیم شد. به این شکل که در صورت وجود معیارهای فشار خون اورژانس(آسیب ارگانهای هدف)در گروه اختلال عملکرد ارگان هدف(EOD) یا گروه hypertensive emergency (HE) و در غیر این صورت در گروه بدون EOD یا گروه hypertensive urgency  (HU) قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از spss نسخه 16 و آزمون های آمارهای توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

نتایج

دو گروه از نظر سن و جنسیت اختلاف آماری معناداری نداشتند (P>0.05). بر اساس آزمایش انجام شده بروی نمونه های گرفته شده از بیماران، در گروه مورد 6144.81±3052.42 و در گروه شاهد 4835.42 ± 3135.02  بود.نتایج آزمون آماری  T testنشان داد بین دو گروه اختلاف آماری وجود ندارد (P=0.941).بر اساس محاسبات انجام شده با نقطه برش 180 از BNP با حساسیت 100% و اختصاصیت 41% می توان آسیب کلیه را از BNP پیش بینی کرد.این نقطه برش اگرچه اختصاصیت بالای نیست و یا ارزش اخباری مثبت بالای ندارد ولی دارای حساسیت و ارزش اخباری منفی قابل قبولی است، هدف ایجاد تستهای غربالگری همین موضوع است.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ما نشان داد تست BNP اختصاصیت یا ارزش اخباری مثبت بالایی نداشت ولی دارای حساسیت و ارزش اخباری منفی قابل قبولی است که هدف از ایجاد تستهای غربالگری همین موضوع است. با این حال این تست می تواند به عنوان مکمل برای سایر معاینات و آزمایشات قلبی – عروقی و کلیوی مورد استفاده قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!