توسعه سیستم ترکیبی مبتنی بر داده کاوی و وب معنایی برای تشخیص بیماری اوتیسم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اوتیسم به عنوان یک اختلال سیستم عصبی است و از آنجایی که تشخیص مستقیمی برای آن وجود ندارد، داده کاوی می تواند به تشخیص این بیماری کمک شایانی کند. آنتولوژی به عنوان ستون وب معنایی ، یک پایگاه دانش با قابلیت اشتراک پذیری و استفاده قابلیت مجدد می تواند تاییدی بر درستی سیستم های تشخیص بیماری باشد. هدف این تحقیق ارایه سیستمی جهت تشخیص کودکان اوتیسمی با روشی مرکب از وب معنایی و داده کاوی می باشد.

روش

داده های موجود، برگرفته از بانک داده ای UCI می باشد. در مجموع 292 رکورد داده ای موجود بود که 80 درصد این داده ها یعنی 234 رکورد جهت مدل سازی به وسیله درخت تصمیم استفاده شدند. اطلاعات مربوط به بیماران و بیماری اوتیسم در قالب دانش در آنتولوژی با استفاده از نرم افزار Protégé 5 ارایه داده شدند. آنتولوژی دارای 4 کلاس و 12 خصوصیت جهت برقراری ارتباط بین نمونه های موجود در کلاس ها بود. قانون های استخراج شده از درخت تصمیم، به شکلی قابل فهم (SWRL) برای تفسیر در آنتولوژی توسط یک مبدل، تبدیل شدند.

نتایج

سالم بودن و یا نبودن کودک از روی قوانین به دست آمده در درخت تصمیم قابل تشخیص است. در ضمن، خروجی آنتولوژی با استفاده از تفسیر 25 قانون، تشخیص کودکان بیمار با استفاده از درخت تصمیم را تایید کرد. همچنین ارزیابی آنتولوژی، درستی آن را تایید کرد.

نتیجه گیری

با توجه به همسان بودن خروجی آنتولوژی و درخت تصمیم در رابطه با تشخیص بیماری، می توان به دقت و درستی روش ارایه شده تاکید کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2465064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!