ارتباط وضعیت اقتصادی- اجتماعی با عوامل خطر رفتاری بیماری های غیرواگیر: یک مطالعه موردی از شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط وضعیت اقتصادی- اجتماعی با عوامل خطر رفتاری بیماری های غیرواگیر در یکی از شهرهای شمال ایران بود.

روش کار

پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود که در سال 1398 در شهرستان لنگرود انجام شد. در این مطالعه 906 نفر از خانوارهای روستایی و شهری با استفاده از روش نمونه گیری ترکیبی موردبررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد «نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر» بود. مواجهه خانوارها با عوامل خطر رفتاری بیماری های غیرواگیر (شامل تغذیه ناسالم، کم تحرکی و مصرف دخانیات) در گروه های مختلف اقتصادی-اجتماعی با استفاده از مدل های رگرسیون لجستیک در نرم افزار Stata موردبررسی و مقایسه قرار گرفت.

یافته ها: 

احتمال مصرف دخانیات در افراد بی سواد، زیردیپلم و دیپلم به ترتیب 1/5، 5/7 و 2/4 برابر بیشتر از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بود (05/0 P<؛2/4،5/7،1/5OR=) . احتمال رژیم غذاهای ناسالم در افراد چارک اول و دوم درآمدی (درآمد خیلی پایین و پایین) به طور معنی داری به ترتیب 4/3 و 6/2 برابر بیشتر از افراد چارک چهارم درآمدی (درآمد زیاد) بود (05/0 P<؛6/2،4/3OR=). همچنین احتمال تحرک فیزیکی ناکافی در افراد بازنشسته به ترتیب 7/2و 8/3 برابر بیشتر از شاغلین و افراد بیکار بود
(05/0 P<؛8/3،7/2OR=).

نتیجه گیری: 

نابرابری های اقتصادی-اجتماعی در سطح خرد (درون شهرستان) ارتباط معناداری با مواجهه خانوارها با عوامل خطر بیماری های غیرواگیر دارد. کاهش نابرابری های اقتصادی-اجتماعی در سطوح خرد باید به عنوان یک ابزار مناسب جهت کاهش نابرابری سلامت در سطوح کلان موردتوجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
340 تا 352
لینک کوتاه:
magiran.com/p2465808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!