الگوی معادلات ساختاری توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با نقش میانجیگری سرمایه اجتماعی در والدین دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

احساس امنیت نقش فوق العاده مهمی در زندگی افراد ایفا می نماید که انسان ها برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم روابط اجتماعی نیازمند آن می باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی معادلات ساختاری توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با میانجیگری سرمایه اجتماعی در والدین انجام شد. 

روش کار

روش پژوهس توصیفی- همبستگی بود. والدین دانش آموزان سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شهر اهواز در سال 1400-1399 جامعه آماری این پژوهش بودند که 235 تن از آن ها به روش تصادفی چند مرحله ای مشارکت داشتند. ابزارهای گرد آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه توسعه اخلاق اجتماعی"(Social Ethics Development Questionnaire)، "پرسشنامه احساس امنیت" (Security Feeling Questionnaire)، و "پرسشنامه سرمایه اجتماعی"  (Social Capital Questionnaire)، بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی  به روش همسانی درونی با محاسبه آلفا کرونباخ انجام شد. جهت تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس نسخه 24 واموس نسخه 24 استفاده شد. 

یافته ها

الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخودار بود. همچنین بین توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت والدین همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (ضریب مسیر 30/0). همبستگی بین توسعه اخلاق اجتماعی و سرمایه اجتماعی مثبت و معنادار است (ضریب مسیر34/0). همبستگی بین سرمایه اجتماعی و احساس امنیت مثبت و معنادار است (ضریب مسیر 23/0). در نهایت بین توسعه اخلاق اجتماعی و احساس امنیت با میانجیگری سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معنادارمی باشد (ضریب مسیر11/0).

نتیجه گیری

سرمایه اجتماعی می تواند با عنوان نقش میانجیگری، میزان همبستگی احساس امنیت و توسعه اخلاق اجتماعی را افزایش دهد. سرمایه اجتماعی در روابط میان افراد تجسم می یابد و با فراهم نمودن حمایت های عاطفی و روانی نقش موثری در ارتقای سلامت روان افراد دارد. پیشنهاد می شود که روانشناسان ومتخصان حوزه سلامت به نقش این متغیرها توجه نمود تا بدین طریق زمینه افزایش  اخلاق اجتماعی فراهم شده و به تبع آن احساس امنیت فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 35
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2466226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!