پیامدهای اقتصادی- زیست‏ محیطی اصلاح یارانه ‏های سوخت‏ فسیلی با استفاده از مدل RICE در کشورهای منطقه ‏ی خاورمیانه و شمال آفریقا تا افق زمانی 2100

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دمای زمین در طول 100 سال گذشته 0.7 درجه سانتیگراد (درجه سانتیگراد) افزایش یافته است و انتظار می‏رود میانگین دمای جهانی تا سال 2100 بین 1.8 تا 6.4 درجه سانتیگراد افزایش یابد. مجمع بین‏دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC) پیش‏بینی می‏کند که تغییرات آب و هوا به ویژه افزایش دما باعث ایجاد چالش‏هایی برای منطقه‏ی منا در طول قرن21 خواهد شد. در نتیجه، هدف این مطالعه ارزیابی تاثیر سیاست های حذف یا اصلاح یارانه های سوخت های فسیلی به منظور کاهش گرمایش جهانی، و همچنین تاثیر اجرای این سیاست ها بر متغیرهای اقتصادی (تولیدناخالص‏داخلی، مصرف، انباشت سرمایه، اشتغال و اثرات زیست‏محیطی) در منطقه‏ی منا تا افق زمانی (2100) می‏باشد. برای این منظور از مدل یکپارچه‏ی پویای منطقه‏ای آب و هوایی و اقتصادی (RICE)؛ استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در بلندمدت (تا پایان قرن‏21) اگر هیچ سیاستی برای جلوگیری از افزایش دما اعمال نشود و همچنان اختصاص یارانه بر کربن ادامه داشته باشد، میانگین دمای جهانی تا 74/4 درجه سلسیوس و در صورتی که سیاست حذف یارانه‏های سوخت‏ فسیلی اعمال شود، میانگین دمای جهانی تا 49/4 درجه سلسیوس و در صورت اجرای سیاست اصلاح یارانه‏های سوخت‏ فسیلی (وضع قیمت بر کربن) میانگین دمای جهانی تا 24/4 درجه سلسیوس افزایش خواهد یافت. به طور کلی، وضع مالیات بر کربن در منطقه منا میانگین افزایش دمای جهان را 0.5 درجه سانتیگراد در مقایسه با سایر سناریوها کاهش می دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
411 تا 439
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2467684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!