اولویت بندی صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما در دهستانهای شهرستان آبادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پیدایش فرصتهای جدید به منظور توسعه محلی و منطقه ای در گرو استفاده از ابزار مهم توسعه صنعتی است.صنایع تبدیلی و تکمیلی از عوامل موثر در توسعه کشاورزی و روستایی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار،کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و نهایتا امنیت غذایی است.توسعه این صنایع در روستاها با توجه به امکانات موجود می تواند نقش موثری در توسعه روستایی داشته باشد. هدف این پژوهش انتخاب بهترین مکان بهینه برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بین دهستانهای شهرستان آبادان می باشد. پژوهش حاضر ازنوع  توصیفی - تحلیلی می باشد. برای انتخاب نمونه در جامعه آماری از خانوارهای دهستانهای آبادان از روش نمونه ای تصادفی  بااستفاده از فرمول کوکران تعداد 206نفربه عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. در جامعه آماری کارشناسان کشاورزی نیز از روش نمونه برداری تصادفی حجم نمونه ای به تعداد 30نفرانتخاب شده  است. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل AHP. و آزمون تی تست استفاده شده است.نتایج پژوهش برطبق  مدل AHP  نشان می دهد که دهستان بهمنشیر شمالی با نسبت 199/0 از اهمیت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار بوده و در مقابل دهستان شلاهی با نسبت 139/0 از کمترین اولویت برخوردار می باشد. همچنین برطبق آزمون تی تست تاثیر ایجاد صنایع تبدیلی خرما بر توسعه روستایی در منطقه مورد مطالعه از نظر کشاورزان مورد مطالعه در حد بالاتر از متوسط ارزیابی شد .

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 52
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2470284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!