بررسی مفهوم تراوئراشپیل از نظر والتر بنیامین در نمایشنامه های مرگ یزدگرد اثر بهرام بیضایی و خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش برای دستیابی به تعریفی دیگر از تراژدی، مفهوم تراویراشپیل از منظر والتر بنیامین به خوانش درمی آید. تراویراشپیل به معنای نمایش غم و اندوه با پایانی تراژیک است اصطلاحی آلمانی که برای درام های دوره باروک انتخاب شده است. درام های تراویراشپیل، برخلاف تراژدی یونانی، از اسطوره و انسان های خدای گونه سخن نمی گویند و به مضامین و رویدادهای تاریخی - سیاسی توجه نشان می دهند. والتر بنیامین مولفه های تراویراشپیل را در شش دسته پیوند زمان گذشته و حال، بازنمایی پلات درونی، عمل طراحی شده، قهرمان تراژیک، اشیاء و سرنوشت، ترسیم خشونت قرار می دهد. روش پژوهش به صورت جمع آوری داده ها و از طریق مطالعه کتابخانه ای است و با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مولفه های تراویراشپیل در دو نمایشنامه مرگ یزدگرد اثر بهرام بیضایی و خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی می پردازد. این دو اثر در دو بازه زمانی متفاوت به نگارش درآمده اند و علاوه بر بازتاب دادن روایت تاریخی در بطن خود، دارای دسیسه چینی شخصیت ها، تلاقی لحظات گذشته با زمان حال و تکرار تاریخ در پلات درونی هستند. به نوعی این دو اثر بیشترین انطباق را با مولفه های تراویراشپیل دارند. با بررسی های صورت گرفته می توان به خوانشی دیگر از تراژدی دست یافت چراکه تراویراشپیل تنیده شده با تاریخ و بازتاب دهنده مصایب انسان است و تا زمانی که قدرتمندان و حاکمان بر جهان سلطه دارند درام های تراویراشپیل می توانند به حیات خود ادامه دهند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
39 تا 51
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2472110
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بررسی مفهوم قهرمان تراوئراشپیل از منظر والتر بنیامین در نمایشنامه های مرگ یزدگرد اثر بهرام بیضایی، خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی و قلندرخونه اثر ایرج صغیری
پرستو محبی*،
نشریه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، زمستان 1401