بررسی جامعه شناختی رابطه ابعاد چهار گانه هویت قومی با رفتار مصرف کننده* (مطالعه موردی: لرهای استان لرستان)
اصطلاح «رفتار مصرف کننده» برای اشاره به مصرف محصول یا خدمات و ساخت و فرآیند تصمیم گیری توسط مصرف کننده بکار می رود. مصرف یک پدیده چندوجهی است و عوامل فرهنگی نقش قابل توجهی در تعیین و تغییر پدیده مصرف دارند بنابراین جا دارد از چشم انداز فرهنگی به ویژه فرهنگ قومی به بررسی این پدیده پرداخت. این تحقیق در پی پاسخگویی به این پرسش است «چه رابطه ای بین ابعاد هویت قومی و رفتار مصرف کننده» وجود دارد؟. در این پژوهش از چارچوب نظری آجزن استفاده شده است. روش به کار گرفته در این تحقیق پیمایش میباشد و از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مردم ساکن استان لرستان است. با توجه به تعداد افراد جامعه آماری، 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. یافتهها مبتنی بر مقدار شاخص های نسبت بحرانی CR (5.57- و 5.42-) و معناداری P (***) نشان می دهد که بین ابعاد هویت قومی و رفتار مصرف کننده رابطه معناداری وجود دارد و همبستگی منفی بین این دو متغیر وجود دارد یعنی هر چه هویت قومی ضعیف تر باشد رفتار مصرف کننده قوی تر است. این نتیجه با نتایج مطالعه آجزن و دیگران مطابقت دارد و نظریه آجزن را تایید می نماید. متغیر رفتار مصرف کننده با درآمد رابطه مستقیم با ضریب تاثیر (0.29) و با سن رابطه مستقیم با ضریب تاثیر (0.24) و دارد. مقدار تاثیر جنسیت با ضریب تاثیر (0.23-) است که نشان میدهد زنان تمایل بیشتری برای مصرف کردن نسبت به مردان دارند. به طور کلی از چهار فرضیه ذکر شده این تحقیق، دو فرضیه «رابطه احساس غرور و رفتار مصرف کننده» و «قوم گرایی - عدم گرایش به دیگر اقوام- و رفتار مصرف کننده» تایید شدند که مبنی بر ارتباط معکوس بین بعد احساس غرور هویت قومی با ضریب تاثیر (0.30-) و قوم گرایی با ضریب تاثیر (0.29-) با رفتار مصرف کننده میباشد
رفتارمصرف کننده ، هویت قومی ، لر ، هویت ، فرهنگ
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.