مکان یابی مناطق مستعد توسعه طبیعت گردی منطقه حفاظت شده سهند با استفاده از تصمیم گیری چندمعیاره و سامانه اطلاعات جغرافیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

توسعه گردشگری در مناطق حفاظت شده، هم برای مدیریت منطقه و هم برای گردشگران مزایای فراوانی به همراه دارد، از این رو شناسایی مناطق مناسب و دارای توان، جهت گسترش و توسعه طبیعت گردی در مناطق حفاظت شده به منظور بهره برداری پایدار از منابع طبیعی اهمیت به سزایی دارد. هدف از مطالعه حاضر شناسایی مناطق مستعد تفرج متمرکز و گسترده در منطقه حفاظت شده سهند به روش تصمیم گیری چند معیاره با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی است. پس از تعیین معیار های موثر بر طبیعت گردی بر اساس پژوهش های پیشین و نظر متخصصین به روش دلفی، 12 معیار برای تفرج متمرکز و 11 معیار برای تفرج گسترده، انتخاب شده و به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، وزن دهی و به صورت نقشه طبقه بندی شده به روش فازی آماده شدند. این نقشه ها شامل: فاصله از منابع آبی، جاده ها، چشمه ها، رودخانه ها، مناطق مسکونی، کریدور حیات وحش، زیستگاه کل و بز، گسل و همچنین نقشه طبقات ارتفاعی، شیب، جهت جغرافیایی، پوشش اراضی، سنگ بستر و اقلیم بودند. در نهایت نقشه اولویت مناطق مستعد طبیعت گردی با روش ترکیب خطی وزن داده شد و با اعمال ضرایب اهمیت هر معیار در نقشه های طبقه بندی شده همان معیار تولید گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که حدود 7، 40، 25، 4 و 24 درصد از سطح منطقه به ترتیب دارای توان خیلی مناسب، مناسب، متوسط، ضعیف و نامناسب برای تفرج متمرکز می باشد. همچنین حدود 43، 42، 13 و 2 درصد به ترتیب دارای توان خیلی مناسب، مناسب، متوسط و ضعیف برای تفرج گسترده می باشد. به طور کلی برای مکان یابی مناطق مستعد به منظور توسعه گردشگری در این منطقه، روش تصمیم گیری چند معیاره به دلیل انعطاف پذیر و کم هزینه بودن و دسترسی سریع به نتیجه، روش بسیار مناسبی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2475536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!