ارزیابی ویژگی های فیلم تقویت شده کیتوزان- صمغ گوار اصلاح شده حاوی عصاره رزماری به منظور کاربرد در بسته بندی فعال مواد غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بسته بندی اهمیت به سزایی در حفاظت، انبار کردن و حمل و نقل بهداشتی مواد غذایی و هم چنین مواد خام به ویژه در مقابل اکسیداسیون و فساد میکروبی دارد. دفن زباله های تجزیه ناپذیر ناشی از بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی یکی از مهم ترین چالش های جهان می باشد که امروزه در جهت کاهش و رفع این مشکل، استفاده از بیوپلیمرهای طبیعی و تجزیه پذیر، شامل پلی ساکاریدها توصیه می شود. کیتوزان از جمله پلی ساکاریدهایی می باشد که در ساختار فیلم های خوراکی زیست تخریب پذیر استفاده می شود. محدودیت اصلی فیلم های مبتنی برکیتوزان خواص مکانیکی ضعیف، حلالیت بالا در آب و نفوذپذیری آن به بخار آب است. این مطالعه با هدف بهبود عملکرد فیزیکوشیمیایی فیلم های مبتنی بر کیتوزان انجام شد. فیلم های مبتنی بر کیتوزان با صمغ گوار دی آلدهیدی در نسبت های مختلف تهیه شدند. ظهور پیک در طول موج 1680 بر سانتی متر در طیف جذبی فیلم ترکیبی کیتوزان-گوار دی آلدهیدی، تشکیل پیوند کووالانسی (گروه آمیدی) بین عامل های آمین کیتوزان و عامل های آلدهیدی گوار دی آلدهیدی را تایید می کند. فیلم  بهینه کیتوزان- گوار دی آلدهیدی (نسبت حجمی 2:1) در مقایسه با دیگر فیلم ها کم ترین حلالیت (25/0 ± 03/20 درصد)، کم ترین نفوذپذیری به بخار آب (10-10Ð 07/3 گرم.میلی متر/ میلی متر مربع.ساعت.پاسکال) و بیش ترین مقاومت کششی (06/1 ± 05/48 مگاپاسکال) را نشان داد. هم چنین افزودن 10 درصد عصاره رزماری بزرگ ترین منطقه مهاری با قطر21/0 ± 55/20 میلی متر مربوط به استافیلوکوکوس اوریوس و 07/0 ± 75/12 میلی متر مربوط به اشریشیاکلی را نشان داد. نتایج نشان می دهد فیلم تولید شده حاوی رزماری می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده در بسته بندی فعال مواد غذایی در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!