ارتباط عوامل فیزیوگرافی با تنوع گونه های چوبی و ذخیره کربن خاک در جنگل زاگرس میانی (پژوهش موردی: هشتاد پهلو - لرستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

جنگل های زاگرس به عنوان یکی از بوم سازگان های جنگلی مهم ایران از پوشش گیاهی(درختان، درختچه ها و گونه های علفی) متنوعی برخوردار می باشد. شناسایی و آگاهی دقیق از نقش بوم شناختی آنها در این بوم سازگان می تواند در حفاظت منابع طبیعی و توسعه پایدار کمک شایانی نماید. به منظور مطالعه تنوع گونه ای گیاهان چوبی و میزان ترسیب کربن خاک در رابطه با عوامل فیزیوگرافیک (جهت، شیب و ارتفاع از سطح دریا)، رویشگاه کیکم (var. cinerascens Acer monspessulanum) در منطقه هشتاد-پهلو لرستان مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

به منظور بررسی تنوع گونه های گیاهی و ترسیب کربن خاک تعداد 37 قطعه نمونه 10 آری دایره ای شکل به صورت تصادفی - سیستماتیک مستقر شد. شاخص های غنا و تنوع برای گونه های چوبی محاسبه گردید. برای تعیین مقدار ترسیب کربن خاک ، نمونه های خاک از عمق 0-30 سانتیمتری تهیه و مقدار کربن آلی خاک و وزن مخصوص ظاهری برای نمونه های خاک براورد شدند.

نتایج و بحث

در مجموع 11 گونه چوبی (درختی و درختچه ای) متعلق به هفت خانواده در منطقه مورد بررسی شناسایی شد. نتایج نشان داد بیشترین مقدار تنوع گونه های درختچه ای در جهت های شمالی و در شیب های کم (طبقه 20- 5 درصد) مشاهده شد، درحالی که ارتفاع بر تنوع تاثیر معنی داری نداشت، همچنین عوامل فیزیوگرافیک بر غنای گونه های درختچه ای و بر غنا و تنوع گونه های درختی تاثیر معنی داری نداشته است. بیشترین مقدار ترسیب کربن خاک در جهت های شرقی مشاهده شد، درحالی که دیگر عوامل فیزیوگرافی بر ترسیب کربن خاک تاثیر معنی داری نداشت. علت کم بودن مقدار ترسیب کربن در دامنه های شمالی نسبت به دامنه های دیگر را می تواند در اثر شدید چرا، تراکم کم و کیفیت رویشی نامناسب گونه های چوبی، کاهش لاشبرگ درختان و سایر گونه های گیاهی و شرایط اقلیمی در این دامنه باشد. بنابراین می توان جهت و شیب را به عنوان از مهم ترین عوامل تاثیرگذار میزان بر تنوع گونه ای در رویشگاه کیکم در منطقه معرفی نمود.

نتیجه گیری

رویشگاه کیکم از غنا و تنوع گونه های چوبی مناسبی برخوردار بوده و عوامل فیزیوگرافی در مقدار شاخص های آنها نقش داشته است. همچنین ترسیب کربن خاک تحت تاثیر عوامل فیزیوگرافی می باشد. بنابراین ، پیشنهاد می شود در مدیریت جنگل های زاگرس با توجه به گسترشگاه وسیع آن عوامل محیطی مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!