بررسی کیفیت آب زیرزمینی دشت بردسیر با استفاده از شاخص کیفی CCME-WQI

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
شاخص کیفیت آب بخش اساسی سیستم مدیریت منابع آب است که از آن به عنوان مقیاس عددی برای ارزیابی و طبقه بندی کیفیت آب برای مصارف مختلف استفاده می شود. پژوهش حاضر متمرکز بر کاربرد شاخص های کیفیت آب Water Quality Index (WQI) و Canadian Council of Ministers of the Environment Water (CCME) جهت بررسی کیفیت آب زیرزمینی دشت بردسیر برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی مطابق استانداردهای Food and Agricultural Organization (FAO) ،World Health Organization (WHO) و Bureau of Indian Standards (BIS) انجام شده است. در این پژوهش20 چاه نمونه برداری برای دوسال آبی (98-1396) نمونه برداری گردید. پارامترهای کیفی مورد بررسی در این مطالعه عبارتند از (EC, HCO3-, Ca2+, Mg2+, Na+, TDS, TH, SO42-, Cl-, pH) می باشند. نمونه ی آب زیرزمینی در هر شاخص به پنج طبقه از عالی تا غیرقابل آشامیدن طبقه بندی شدند. طبق نتایج بدست آمده در سال (97-1396) میانگین شاخص WQI مطابق استاندارد WHO برابر با 027/6 و طبق استاندارد FAO برابر با 261/2 برآورد گردید؛ همچنین میانگین نتایج شاخص CCME طبق استاندارد FAO برابر با 186/79 و طبق استاندارد BIS برابر 429/64 برآورد گردید. بر همین اساس نتایج بدست آمده در سال (98-1397) نشان می دهد شاخص WQI طبق استاندارد WHOبرابر با 905/6 و طبق استاندارد FAO برابر با130/3 محاسبه گردید؛ همچنین میانگین نتایج شاخص CCME طبق استاندارد FAO برابر با 966/81 و طبق استاندارد BIS برابر با 297/64 محاسبه گردید. بطور کلی نتایج بیانگر آن است که در شاخص WQI طبق استاندارد WHO, FAO کیفیت آب زیرزمینی تمام چاه های نمونه برداری شده در طبقه عالی قرار گرفتند و در شاخص CCME طبق استاندارد FAO, BIS کیفیت آب زیرزمینی اکثر چاه ها در طبقه عالی قرار دارند و فقط تعداد کمی در طبقه غیر قابل آشامیدن هستند که در بخش نتایج بصورت کامل شرح داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
5770 تا 5782
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2478392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!