ارزیابی مقایسه ای ریسک ابتلا به بیماری کووید-19 در پرسنل شاغل در یک محیط درمانی: یک مطالعه میدانی با استفاده از روش آنالیز سریع خطر کووید-19 (RCHA)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارزیابی ریسک یکی از مهمترین اقداماتی است که نتایج آن می تواند در کاهش میزان شیوع انواع پیامدهای سلامتی در محیط های شغلی اثربخش باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی و مقایسه ریسک ابتلا به بیماری کووید-19 در پرسنل یک محیط درمانی انجام شده است.

روش

این مطالعه یک بررسی مقطعی و از نوع توصیفی تحلیلی بود که در یک بیمارستان در شهر اهواز انجام شد. ابزار مورد استفاده در این مطالعه روش "آنالیز سریع خطر کووید-19"و نمونه مورد مطالعه شامل 193 نفر بود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار IBM SPSS نسخه 0/22 انجام شد.

یافته ها

 بیش از نیمی از افراد از پرسنل پرستاری (8/51%) و حدود یک-سوم نیز از مشاغل اداری و خدماتی بودند (1/30%). حداقل و حداکثر ریسک ابتلا به این بیماری به ترتیب 1 و 600 برآورد گردید. این نتایج نشان داد سه نفر (6/1%) در ناحیه ریسک قابل قبول، 59 نفر (6/30%) در سطح ریسک قابل تحمل و 131 نفر (9/67%) نیز در ناحیه ریسک غیر قابل قبول قرار گرفته اند. ارزیابی مقایسه ای نشان داد میزان سطح ریسک ابتلا به کووید-19 در چهار گروه شغلی مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار نمی باشد (066/0=p).

نتیجه گیری

یافته های مطالعه بیانگر این بود که سطح ریسک ابتلا به بیماری کووید-19 در بین پرسنل بخش درمان بالا و در ناحیه غیر قابل قبول قرار دارد. بعلاوه، با وجود تفاوت در سطح ریسک، میزان ریسک در بین گروه های شغلی مختلف دارای اختلاف معنی دار نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2480293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!