شناسایی پروبیوتیک های با اثر آنتا گونیستی علیه انتروکوک های مقاوم به ونکومایسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 باکتری انتروکوک مقاوم به ونکومایسین با درمان های انتخابی محدود به عنوان مشکل جدی مطرح است و نیاز به درمان های جایگزین آنتی بیوتیک محسوس است. هدف از این مطالعه، جداسازی و شناسایی پروبیوتیک های موثر بر سویه های مقاوم به ونکومایسین و بیوفیلم آن ها بود.

روش ها

در این مطالعه ی تجربی، نمونه های انتروکوک از چند بیمارستان شهر اصفهان جداسازی و با تست حساسیت آنتی بیوتیکی، سویه های مقاوم به ونکومایسین انتخاب شدند. اثر ضدمیکروبی باکتری های پروبیوتیک مختلفی علیه آن ها مورد بررسی قرار گرفت و بعد از انتخاب موثرترین پروبیوتیک ها تست های مختلف شامل مدت زمان کشندگی و کم ترین غلطت مهاری (MIC) و کشندگی (MBC) بر روی آن ها به انجام رسید. مکانیسم مهاری این پروبیوتیک ها و میزان تولید اسیدلاکتیک به عنوان اصلی ترین مکانیسم مهاری به روش کروماتوگرافی با کارآیی بالا مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته ها

تعداد 350 نمونه ی انتروکوک جداسازی شد که 46 سویه ی مقاوم به ونکومایسین بودند و لینوزولید جز معدود آنتی بیوتیک های حساس بود. دو باکتری پروبیوتیک به نام های پدیوکوکوس اسید لاکتیکی و لاکتوباسیلوس پلانتاروم که علیه تمامی سویه های انتروکوک مقاوم به ونکومایسین و بیوفیلم آن ها موثر بودند جداسازی شد. مدت زمان کشندگی این دو پروبیوتیک پس از 12 ساعت و کم ترین غلطت مهاری (Minimum inhibitory concentration) MIC و کشندگی (Minimum bactericidal concentration) MBC به ترتیب برابر غلظت 0/5 میکروگرم بر میلی لیتر و 1 میکروگرم بر میلی لیتر بود. همچنین تست های بیماری زایی مختلف، نشان دهنده ی عدم بیماری زایی و عدم وجود مقاومت آنتی بیوتیکی بود. مقدار اسید لاکتیک موجود در پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم به مقدار 2/5 و در پدیوکوکوس اسید لاکتیکی به میزان 1/1 گرم در 100 میلی لیتر بود.

نتیجه گیری

خواص ضدمیکروبی و ضدبیوفیلمی بسیار مناسب این دو پروبیوتیک با تولید میزان بالای اسیدلاکتیک علیه تمامی سویه های مقاوم به ونکومایسین نشان دهنده ی خواص مطلوب و بالقوه آن ها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
532 تا 538
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!