بررسی اثربخشی آموزش توان بخشی حرکتی بر حافظه فعال و توجه و تمرکز دانش آموزان دچار اختلال یادگیری خواندن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

آموزش به دانش آموزان با اختلال نارساخوانی برای حل مشکلات ایجادشده در زندگی آن ها اهمیت زیادی دارد. درمانگران با ارایه آموزش های مختلف سعی بر این دارند تا به شیوه ای عمل کنند که این دانش آموزان به روش بهتری زندگی کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش توانبخشی حرکتی بر حافظه فعال و توجه و تمرکز دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن بود.

مواد و روش ها

طرح پژوهش نیمه آزمایشی است که در آن از پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1389-1399 بود. حجم نمونه بر اساس نوع تحقیق تعداد 30 دانش آموز بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند. هر 2 گروه قبل و بعد از اجرای مداخله به آزمون حافظه فعال و آزمون عملکرد پیوسته پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش های آماری نظیر میانگین، انحراف معیار و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه و حلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد آموزش توانبخشی حرکتی بر حافظه فعال و توجه و تمرکز دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن تاثیر معنادار دارد (0/001>P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد آموزش توانبخشی حرکتی موجب افزایش حافظه فعال و توجه و تمرکز دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خواندن شده است. بنابراین، آموزش توانبخشی حرکتی می تواند جهت کاهش مشکلات دانش آموزان نارساخوان استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 248
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2481778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!