واکاوی مولفه های آموزش فراگیر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفه های آموزش فراگیر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه درآموزش و پرورش ایران است. روش پژوهش کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی اکتشافی بود. در این پژوهش تا اشباع داده ها از 10 نفراز متخصصان و استادان مدیریت آموزشی و روانشناسی کودکان استثنایی که در زمینه آموزش فراگیر و سیاستگذاری های آموزشی و فرهنگی برای کودکان استثنایی کار پژوهشی انجام داده بودند، انتخاب و مصاحبه نیمه ساختارمند با آن ها انجام شد. همچنین تجزیه و تحلیل داده ها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم افزارهای MAXQDA 2018، انجام گرفت. نتایج به دست آمده در مجموع 7 کد انتخابی، 16 کد محوری و 40 کد باز برای آموزش فراگیر در آموزش و پرورش شناسایی گردید. ابعاد به دست آمده شامل توسعه سرمایه های فرهنگی؛ توسعه منابع انسانی؛ ارتباط بین خانواده و مدرسه؛ آماد ه سازی زیرساخت های آموزشی؛ پاسخگویی به نیازهای آموزشی؛ نظارت و پیگیری مستمر؛ تعامل مستمر با آموزش و پرورش عادی است که در بین ابعاد به دست آمده توانمندسازی و ارتقای علمی معلمان آموزش و پرورش عادی و استثنایی از طریق برنامه ریزی های آموزشی در درجه اولویت بیشتری قرار دارد؛ بنابراین شایسته است با استفاده از نتایج این پژوهش و کاربست آن در برنامه ریزی ستادی و استانی، تعارضات موجود را شناسایی و در راستای ایجاد فرصت های برابر آموزشی وپرورشی برای تمامی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه اقدام شود تا بتوانند، تمام افراد از فرهنگها و سطوح اجتماعی مختلف، با طیف گسترده ای ازتوانایی ها و ناتوانی ها را در برگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 205
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2482247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!