تحلیل فاکتورهای موثر بر پیامدهای ایمنی در پروژه های ساخت وساز: مطالعه میدانی در یکی از پروژه های ساخت و سازی بزرگ در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیامدهای ایمنی می توانند علاوه بر تحمیل اثرات زیانبار اقتصادی و انسانی، بر راندمان و بهره وری پروژه های ساخت وساز نیز تاثیر منفی بگذارند. این مطالعه با هدف تحلیل فاکتورهای موثر بر پیامدهای ایمنی در پروژه های ساخت وساز طراحی و انجام شده است.

روش

این مطالعه یک بررسی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود که در سال 1399 در یک پروژه بزرگ ساخت وسازی (یک تصفیه خانه فاضلاب) در شهر تهران انجام شد. در این مطالعه 250 نفر از افراد شاغل در این پروژه ساخت وساز شرکت نمودند. داده های این مطالعه بر اساس چک لیست ارزیابی پارامترهای ایمنی در این پروژه جمع آوری گردید. متغیرهای مستقل در این مطالعه شامل سن و سابقه شغلی، تحصیلات، ساعت کاری روزانه، عوامل زیان آور فیزیکی و ارگونومیکی و اعمال ناایمن بود. متغیر مورد تحلیل شامل شاخص های AFR و T-ایمن بود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 0/22 و مدل رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.

یافته ها:

 سن و سابقه شغلی افراد مورد مطالعه 8/9±8/35 و 7/1±4/3 سال و تقریبا نیمی از افراد مورد مطالعه دارای سطح تحصیلات زیردیپلم بودند (6/47%). ضریب تکرار حادثه (AFR) در دو سال متوالی 1398 و 1399 به ترتیب 16/5 و 43/4 حادثه بدست آمد. شاخص T-ایمن 011/0- محاسبه شد. یافته های تحلیل رگرسیونی نشان داد متغیرهای سابقه شغلی، ساعت کاری روزانه، عمل ناایمن، مواجهه با صدا و استرس های حرارتی، حمل و جابجایی بار و ریسک فاکتورهای ایمنی با شاخص تی-ایمن دارای ارتباط معنی دار می باشند (05/0>p).

نتیجه گیری: 

نتایج این مطالعه بیانگر این بود که عملکرد ایمنی در سایت ساخت وسازی مورد مطالعه نسبتا مطلوب بوده، اما متغیرهای مختلف بر پیامدهای ایمنی در این پروژه ساخت وسازی تاثیر گذاشته اند. بنابراین، توجه به نتایج این مطالعه می تواند بر گاهش پیامدهای ایمنی در پروژه های ساخت وساز تاثیر مثبت بگذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1309 تا 1315
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!