بررسی اثربخشی آموزش بین حرفه ای بر میزان همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان بخش اورژانس در پاندمی کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارتقاء کیفیت ارایه خدمات سلامت از یک طرف مستلزم مشارکت و همکاری بین حرفه ای تیم مراقبت و درمان است و از طرف دیگر همدلی کادر مراقبت و درمان با بیمار از ضروریات ارایه مراقبت و درمان با کیفیت تلقی می شود. در عین حال مشارکت در مراقبت و درمان همواره با چالش هایی مواجه است که این مساله در پاندمی کووید-19 به مشکلی جدی تبدیل شده است.

هدف

در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش بین حرفه ای بر میزان همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان بخش اورژانس در پاندمی کرونا اجرا شد.

روش

مطالعه مقطعی حاضر کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این مطالعه پرستاران و پزشکان بخش اورژانس بیمارستان بهمن با حداقل 5 سال سابقه کار بودند که 40 نفر از آن ها به روش دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و بطور تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل تخصیص یافتند (هر گروه 20 نفر). سپس دو کارگاه دو روزه مجزا با شرایط یکسان برای گروه های آزمایش و کنترل برگزار شد؛ به گروه آزمایش آموزش بین حرفه ای و به گروه کنترل آموزش تک حرفه ای داده شد. ابزار گردآوری داده ها شامل مقیاس آمادگی همکاری بین حرفه ای RIPLS (بارسل و بلیگ، 1999) و مقیاس همدلی JSPE-HP (جفرسون، 1987) بود. داده ها به روش آنالیز کواریانس تک متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS26 تحلیل شدند.

یافته

نتایج یافته ها گویای آن بود که آموزش بین حرفه ای بر همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکانی که این برنامه را دریافت کرده بودند در مقایسه با پرستاران و پزشکانی که این برنامه را دریافت نکرده بودند، تاثیر معنی داری داشت بطوریکه موجب افزایش 36 درصدی نمره همدلی و افزایش 43 درصدی نمره همکاری بین حرفه ای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (0001/0>; P184/27=همکاری بین حرفه ایF ,846/20=همدلیF).

نتیجه گیری

نتایج گویای آن بود که آموزش بین حرفه ای منجر به افزایش معناداری در میزان همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان شاغل در بخش اورژانس در پاندمی کرونا شد.

بحث

بر مبنای نتایج بدست آمده ارتقاء کیفیت ارایه خدمات سلامت بخش اورژانس بیمارستان بهمن در پاندمی کرونا در گرو افزایش سطح همدلی و همکاری بین حرفه ای پرستاران و پزشکان است که دستیابی به آن از طریق آموزش بین حرفه ای میسر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!