بررسی برون دادهای علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پایگاه استنادی اسکوپوس در میان دانشگاه های تیپ 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

امروزه سازمان ها و موسسات برای اطمینان از حرکت در راستای اهداف و ماموریت های خود، نسبت به سنجش عملکرد خود اقدام می کنند. در این میان، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ازطریق تحلیل برون دادها و تولیدات علمی خود، میزان موفقیت خود در زمینه دست یابی به اهداف را ارزیابی می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی برون دادهای علمی و همکاری های نویسندگان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در بانک اطلاعاتی اسکوپوس از آغاز به کار فعالیت این دانشگاه در پایگاه در مقایسه با 5 دانشگاه تیپ 2 انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش با استفاده از تکنیک های علم سنجی در تاریخ 5 ژوین 2021 تولیدات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را مطالعه کرد. همچنین این تولیدات را با تولیدات سایر دانشگاه های تیپ 2 در پایگاه اسکوپوس مقایسه کرد. این اطلاعات بدون اعمال هیچ محدودیتی از پایگاه اسکوپوس استخراج شد و سپس با استفاده از scop2wos به قالب قابل تحلیل در نرم افزار Sci² Tool تبدیل شد. پس از آن، خروجی نرم افزار Sci² Tool با استفاده از نرم افزار VOSviewer به صورت نمودار ترسیم شد.

یافته ها

در این جست وجو کلیه اطلاعات مربوط به 6 دانشگاه علوم پزشکی گلستان، قزوین، سمنان، همدان، زنجان و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بررسی و جست وجو شد. اما چون محور اصلی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است در ابتدا اطلاعات این دانشگاه ارایه شد. در این جست وجو مدارک مربوط به این دانشگاه شناسایی شد. میانگین تعداد نویسندگان مقالات 9 نویسنده بود و بیشترین همکاری علمی با کشورهای ایالات متحده، انگلستان و سوید بود. پژوهشگران این دانشگاه نیز هم تالیفی قابل توجهی با یکدیگر داشتند. براساس رتبه کشوری، این دانشگاه در مرتبه 23 و قبل از دانشگاه های همدان و گلستان قرار دارد و از نظر تعداد مدارک منتشرشده بعد از دانشگاه همدان و در مقام دوم قرار دارد. میزان همکاری بین المللی این دانشگاه بیشتر از سایر دانشگاه های مورد مقایسه است.

نتیجه گیری

بررسی ها نشان می دهند سیاست گذاری علمی دانشگاه در جهت افزایش کمی تولید علم طی سال ها موفق عمل کرده است و پیشنهاد می شود در راستای ایجاد روابط علمی با سایر دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی در جهت تشویق نویسندگان اهتمام بیشتری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!