کاربست عناصر سینمایی در تصاویر بلاغی نهج البلاغه
نهج البلاغه از جهت تصویرسازی های ادبی و بلاغی از جایگاه و مقام شامخی برخوردار است و امام (ع) قدرت فزاینده ای در خلق تصاویر بلاغی و تاثیرگذار از موضوعات و رویدادهای مورد بحث از خود نشان داده است. با تعمق فراوان در ماهیت تصاویر بلاغی موجود در این کتاب نفیس و با مطالعه و آگاهی از دستاوردهای جدید بلاغی، شاهد نزدیکی تصاویر بلاغی نهج البلاغه با مختصات تصاویر سینمایی خواهیم بود. تصاویر پویا و فنی امام (ع) به طور شگفت انگیزی از عناصر سینمایی موثری برخوردار است که در انتقال مضامین مورد بحث نقش بسزایی ایفا کرده است. این مقاله با تکیه بر مبانی نظری موجود در کتاب های نقد سینما، به تعیین و بررسی مهمترین مولفه های سینمایی و سپس استخراج شواهدی از آن در خطبه های نهج البلاغه که از صبغه روایی برخوردارند، می پردازد تا قابلیت سینمایی و نمایشی تصاویر نهج البلاغه نمایان و تحلیل کند. نتیجه پژوهش حاضر نشان می دهد که تصاویر بلاغی نهج البلاغه به ویژه زمانی که متن دینی از روایت بهره می گیرید از عناصر و امکانات سینمایی ویژه ای بهره گرفته است. عناصری چون روایت تودرتو و حرکتی، میزانسن، پرسپکتیو، زاویه دید دوربینی، مونتاژ و فرایند تدوین در تصاویر بلاغی امام(ع) کاربرد دارد و در تاثیرگذاری و پویایی تصاویر ارایه شده نقش فعالی ایفا کرده است.
عناصر سینما ، نهج البلاغه ، روایت ، تصویرآفرینی ، بلاغت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.