وجوه طنز در شخصیت ابوسعید ابی الخیر با تکیه بر اسرارالتوحید و حالات و سخنان ابوسعید
در این پژوهش به بررسی و تحلیل انگیزه ها و دلایل رفتار و گفتار طنزآمیز ابوسعید به عنوان یک شخصیت برجسته عرفانی پرداخته ایم و تاثیر ویژگی های اخلاقی و عرفانی ابوسعید بر گفتار و رفتار طنازانه او را به روش تحلیل محتوایی بررسی کرده ایم. اصلی ترین وجه شخصیت طناز ابوسعید، بداهه گویی و تسلط بر بازی های لفظی و کلامی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین وجوهی که به عنوان پایه و اساس شوخی ها و طنازی های ابوسعید است در سیزده دسته قرار می گیرند. از این میان سه مورد که عبارت هستند از: 1 بداهه گویی و بازیهای کلامی ابوسعید؛ 2 طنز موقعیت یا آموزش عملی عرفان با تکیه بر طنز؛ 3 پرهیز از خودخواهی و خودبینی، بیش از 60% از مجموعه انگیزه ها و دلایل طنازی ابوسعید را تشکیل می دهند. مساله شوخ طبعی ذاتی ابوسعید، اقبال مردم به او به دلیل روحیه طناز او و طنز به مثابه آیینه تمام نمای ویژگی های برجسته عرفانی، اخلاقی و اجتماعی ابوسعید از موضوعات مورد بحث در این پژوهش هستند.
-
بررسی و تحلیل داستان «فارسی شکر است» از جمال زاده برمبنای سبک شناسی انتقادی
علیرضا نبی لو*،
مجله ادبیات پارسی معاصر، بهار و تابستان 1403 -
تصویرسازی و معنی آفرینی شاعران مکتب آذربایجان با سازهای رشته ای (زهی)
محمد پارسانسب*،
مجله مطالعات ایرانی، پاییز و زمستان 1402 -
نویافته هایی از حیات و آثار نجم رازی
*
مجله پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، پاییز و زمستان 1401 -
نگاهی به ویژگی های دستوری در ضریرنامه طغان شاه بن نظام قمی شاهرودی
*، علی اصغر ترابی
نشریه پژوهش های دستوری و بلاغی، پاییز و زمستان 1401