مطالعه تطبیقی نقوش تزئینی هنر سیاه قلم در فلزکاری ارامنه تبریز و صابئین مندایی اهواز
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سیاه قلم یکی از شیوه های تزیینی فلزکاری و آلیاژی از فلزات نقره، مس، سرب و گوگرد می باشد و از آن برای ایجاد سایه روشن و جلوه بیشتر نقوش حکاکی شده بر روی سطح فلزات استفاده می شود. امروزه شهرهای تبریز در استان آذربایجان شرقی و اهواز در استان خوزستان از مراکز اصلی سیاه قلم می باشند و بیشتر هنرمندان ارامنه در تبریز و اقوام صابیی مندایی در اهواز از قدیم به این صنعت هنری می پردازند. در راستای اهمیت موضوع، هدف اصلی، بررسی تکنیک سیاه قلم بر روی حکاکی نقره تبریز و آثار صابیین مندایی اهواز و تطبیق نقوش تزیینی هنر دو قوم است و به بیان دیگر در این پژوهش، پژوهشگران به دنبال پاسخ به این سوالات بوده اند که چه نقوشی در آثار سیاه قلم ارامنه تبریز و صابیین مندایی اهواز به کار می رود؟ و چه وجوه اشتراک و افتراقی بین نقوش تزیینی آثار سیاه قلم دو قوم وجود دارد؟ بنابراین اطلاعات پژوهش به شیوه کتابخانه ای، اسنادی و میدانی با رویکرد توصیفی- تحلیلی- تطبیقی بررسی شده و نتایج پژوهش نشان می دهد در تزیینات آثار سیاه قلم ارامنه بیشتر از تزیینات گیاهی و هندسی و ترکیب بندی انتزاعی از گیاهان استفاده شده و بیشتر نقوش آثار صابیین مندایی شامل نقوش گیاهی، حیوانی، انسانی می باشد که به صورت صحنه هایی از مناظر و طبیعت و جغرافیای محیطی این قوم می باشند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 26
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2495283
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
پژوهشی در شمایل های انتزاعی و نقوش جانوران ترکیبی آرایه های گچ بری سامرا
رضا نظری ارشد، ، نفیسه حیدری*
نشریه نگارینه هنر اسلامی، بهار و تابستان 1403 -
نشانه شناسی لباس ها در نگاره های محمد سیاه قلم مبتنی بر آراء رولان بارت
زینب کریمی بابااحمدی، *
فصلنامه نگره، پاییز 1403 -
مطالعه تطبیقی متن و تصویر در نقاشی های قهوه خانه ای نبرد رستم و اشکبوس
، مجید مزیدی شرف آبادی*، علی زارعی
نشریه مطالعات موزه ای زرین فام، بهار و تابستان 1402 -
تحلیل کارآفرینی در طراحی و ساخت قاب آینه براساس مفهوم شناسی نور در اسلام
*،
مجله مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، تابستان 1402