بررسی اثر استفاده از اسیدآلی، پری بیوتیک و پروبیوتیک به عنوان مکمل در شربت تحریکی بر عملکرد کلنی های زنبور عسل ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

این مطالعه به منظور بررسی اثرات تغذیه ای اسیدآلی، پری بیوتیک، پروبیوتیک و ترکیب (پری بیوتیک+پروبیوتیک) بر افزایش جمعیت زنبور بالغ، پرورش نوزاد، موم بافی، ذخیره گرده و افزایش وزن کندو پیش از فصل برداشت عسل در زنبورعسل ایرانی انجام شد.

مواد و روش ها

این آزمایش با استفاده از 25 کلنی زنبورعسل نژاد ایرانی با ملکه خواهری همسن و دارای شرایط یکسان در قالب طرح کاملا تصادفی با 5 تیمار آزمایشی شامل، تیمار شاهد (شربت شکر 1:1)، اسیدآلی (8 سی سی در 1 لیتر شربت 1:1)، پری بیوتیک (10 گرم در 1 لیتر شربت 1:1)، پروبیوتیک (5 گرم در 1 لیتر شربت 1:1) و ترکیب پری بیوتیک+ پروبیوتیک (10 گرم+5گرم در 1 لیتر شربت 1:1) و 5 تکرار به مدت 30 روز پیش از فصل برداشت عسل انجام شد.

یافته ها

جمعیت زنبور بالغ در کلنی هایی که اسید آلی و ترکیب پری بیوتیک + پروبیوتیک دریافت کردند به طور معنی داری بیشتر از تیمار شاهد بود (0/05>p). پرورش نوزاد و موم بافی در کلنی هایی که اسید آلی، پری بیوتیک، پروبیوتیک و ترکیب پری بیوتیک + پروبیوتیک دریافت کردند، نسبت به تیمار شاهد افزایش یافت (0/05>p). اثر تیمارهای آزمایشی بر ذخیره گرده معنی دار نبود (0/05<p). افزایش وزن کندو در تمام تیمارهای آزمایشی به جز کلنی هایی که پروبیوتیک دریافت کردند، نسبت به تیمار شاهد افزایش یافت (0/05>p).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که استفاده از اسیدآلی، پری بیوتیک، پروبیوتیک و ترکیب (پری بیوتیک+پروبیوتیک) در تغذیه تحریکی زنبورعسل پیش از فصل برداشت عسل می تواند سبب بهبود عملکرد کلنی های زنبور عسل ایرانی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 178
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2497511 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!