تولید آنتی ژن پلی اپی توپی نوترکیب HPV16-E6: بررسی اثر سویه ها و شرایط محیطی متفاوت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان دهانه رحم با حدود 528000 مورد بیمار و 266000 مرگ در سال، یکی از سرطان های رایج در بین زنان جهان به شمار می رود و عفونت پایدار با ویروس پاپیلومای انسانی  HPV عامل اصلی آن است. واکسن های مبتنی بر پپتید مشتق شده از دو پروتیین انکوژن E6 و E7 به علت ایمنی و پایداری بالا و سهولت در تولید، پتانسیل بالایی برای تولید واکسن درمانی HPV نشان داده اند. در این مطالعه اثر سویه های مختلف اشرشیاکلی در کنار پارامترهای محیطی ازجمله دما، زمان القایی و غلظت القاکننده بر میزان بیان پروتیین پلی اپی توپ نوترکیبHPV16-E6  بررسی می شود.

مواد و روش‏‏ها:

 در این مطالعه ژن بهینه شده پروتیین نوترکیب E6، در درون وکتور دارای پروموتور T7 کلون شد. وکتور نوترکیب به سویه های اشرشیاکلی BL21(DE3)، BL21(DE3)-AI، Rosetta، C41(DE3) و BL21(DE3)-pLysS ترانسفورم شد و توانایی این سویه ها برای بیان پروتیین نوترکیب مدنظر در شرایط مختلف محیطی مقایسه شد. بیان پروتیین نوترکیب E6 در سویه های ذکرشده، در دو دمای 25 و 37 درجه سانتی گراد و غلظت های 0/1 و 1/0 میلی مولار از IPTG و زمان های مختلف انکوباسیون بررسی شدند.

نتایج

پس از انجام بهینه سازی بیان، شرایط بهینه برای بیان پروتیین نوترکیب E6 به دست آمد. بیشترین میزان بیان در سویه اشرشیاکلی BL21(DE3)-AI و در شرایط Optical Density (OD)=0.9، غلظت 1/0 میلی مولار IPTG و مدت زمان القای 16 ساعت در دمای 25 درجه سانتی گراد به دست آمد.

بحث و نتیجه ‏گیری:

 نتایج به دست آمده از این مطالعه می توانند برای تولید پروتیین E6، به عنوان کاندید واکسن درمانی در درمان سرطان های مرتبط با HPV استفاده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2497895 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!