ویژگی های دموگرافیکی مصدومین ناشی از سوانح رانندگی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی ارومیه ازمهر سال 1397 تا شهریور سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه یکی از مهم ترین خطراتی که روند ارتقای سلامت جامعه و توسعه آن را تهدید می کند، افزایش میزان تصادفات رانندگی است.

هدف

هدف این مطالعه تعیین ویژگی های دموگرافیکی مصدومین ناشی از سوانح رانندگی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی ارومیه از مهر سال 1397 تا شهریور سال 1398 بود.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی و به روش سرشماری بر روی 4717 نفر از مصدومین حوادث ترافیکی که در بازه مهر سال 1397 الی شهریور سال 1398 به بیمارستان امام خمینی ارومیه مراجعه کرده بودند انجام شد. داده ها با استفاده از چک لیستی که اطلاعات دموگرافیکی و اطلاعات مصدومین تصادفی در آن ثبت می شد، جمع آوری گردید. داده ها بعد با نرم افزار آماری SPSS نسخه 18 شده و با کمک آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) تجزیه و تحلیل شد. (0/05<p)

یافته ها: 

نتایج مطالعه نشان داد که از 4717 بیمار تصادفی مراجعه کننده به بیمارستان 3275 (69/5 درصد) مرد و 1442 (30/5 درصد) زن بودند و میانگین سنی بیماران 18±31/2 سال و بیشترین گروه سنی مراجعه کننده به بیمارستان سن بین 21-30 سال با 1182 (25 درصد) مورد بود، بیشتر افراد تحصیلات دیپلم (27/2 درصد) 1272 و شغل آزاد (67/2 درصد) 1372 داشتند و بیشتر مصدومین به صورت سرپایی معالجه (78/7 درصد) 3715 و بیشترین محل آسیب به ترتیب آسیب چندگانه، شانه راست، دست راست و ترومای پای چپ بود

نتیجه گیری: 

با توجه به اهمیت بالای حوادث جاده ای به عنوان یک مشکل اجتماعی و قابل پیش بینی و کنترل بودن این حوادث باید برنامه ریزی برای افزایش ایمنی و استانداردسازی جاده ها اقدام اساسی صورت گیرد همچنین جمعیت جوانان به عنوان مهم ترین گروه در معرض خطر و تدوین برنامه های آموزشی برای آنان ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 34
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2497970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!