مقایسه دو منظومه سعادت نامه استرآبادی و ساقی نامه ظهوری از منظر معناشناسی اعداد
دنیای اعداد در اساسیترین وجه خود دنیایی بسیار شگفت انگیز است. عدد اولین و مشخصترین نماد علم به شمار می رود، به جامه آمار درمیآید و به هر بحثی سندیت میبخشد. اعمال چهارگانه را به خود میپذیرد و قلب کوچک ترین ذرات نوترونی را نشان میدهد. ساختن بزرگ ترین بناهای جهان همیشه از یک عدد کوچک و یک محاسبه ساده شروع میشود و همین عدد است که بالا و پایین شده، جذر و کسر میگیرد و مسیر رسیدن موشکی تا سطح کره ماه را مشخص میکند. ازطرفی همین عدد منطقی و منظم که پایه جهان فیزیکی ست به راحتی میتواند در دنیای اسطوره ها بتازد، رنگ قصه به خود بگیرد و مفاهیم گسترده کهن الگویی را در خود جای دهد. در مبحث کهن الگویی برای اعداد قدرت و نشانه ای خاص قایل هستند که میتوان با آن بر زندگی بشر و کل کاینات تاثیر گذارد. اعداد از پرکاربردترین انگاره های کهن الگویی هستند. در این مقاله به بررسی و تطبیق اعداد در سعادت نامه نظام الدین استرآبادی و ساقی نامه ظهوری ترشیزی می پردازیم. به نظر می رسد، استرآبادی و ترشیزی شناخت عمیق و دقیقی از کهن الگوی اعداد داشته و آنها را با استفاده از عنصرخیال در آثار خود به کار برده اند. نگاه هر دو در مفاهیم کاربردی اعداد به هم شبیه بوده و از آن در اشعار خود و به ویژه در ابیات مذهبی استفاده کرده اند. اعداد با معانی نمادین مشابه ولی با بسامد متفاوت در هر دو دیوان آمده است. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و دیجیتالی انجام شده است.
ادبیات تطبیقی ، نماد ، اعداد ، کهن الگو
-
بررسی مقامات عرفانی «صبر» و «رضا» در چهار اثر دستور الجمهور، عوارف المعارف، منازل السائرین و السواد و البیاض با تکیه بر بینامتنیت ژرار ژنت
الهام قنواتی محمدقاسمی، *، علی اصغر حلبی
نشریه مطالعات نقد ادبی، پاییز و زمستان 1402 -
تحلیل و بررسی غزل گفتار ایران (بر اساس آثار آرش آذرپیک)
مهوش سلیمان پور، *، لطیفه سلامت باویل
نشریه مطالعات نقد ادبی، پاییز و زمستان 1402 -
تحلیل و تطبیق ساختار روایی قطعات ابن یمین فریومدی و غزل قطعه های آرش آذرپیک بر اساس الگوی کنشی گریماس
*، نیلوفر مسیح
نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی، زمستان 1402 -
مفهوم عقل در اندیشه سنایی با تاکید بر «حدیقه الحقیقه» بر مبنای نظریه هرمنوتیک شلایر ماخر
الهام قنواتی محمدقاسمی، *
نشریه مطالعات نقد ادبی، بهار و تابستان 1400