ارزیابی میزان خوانایی و مناسب بودن رسانه آموزشی در خصوص دود دست دوم سیگار در مردان سیگاری بر میزان مواجهه همسران باردار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ابزارهای اندازه گیری برای سنجش مناسب بودن مواد آموزشی هستند. مناسب بودن یک رویکرد سیستماتیک برای ارزیابی عینی تناسب اطلاعات بهداشتی برای یک مخاطب خاص ارایه می دهد. مطالعه حاضر به منظور بررسی خوانایی و تناسب رسانه آموزشی در خصوص دود دست دوم سیگار در مردان سیگاریبر میزان مواجهه همسران باردار صورت گرفته است.

روش کار

این مطالعه مقطعی از مهر تا آذر 1397 در شهر اصفهان انجام شد. شرکت کنندگان در دو گروه قرار گرفتند. اولین گروه از مخاطبان رسانه های آموزشی 20 نفر مرد سیگاری با همسر باردار بودند. گروه دوم 15 نفر از هییت متخصصین بودند. رسانه های آموزشی مکتوب (پمفلت) مورد ارزیابی قرار گرفتند. خوانایی مطالب با "ارزیابی خوانایی مواد" (RAM) و مناسب بودن از طریق " ارزیابی تناسب مواد " (SAM) اندازه گیری شد. برای ارزیابی خوانایی رسانه از شاخص Gunning-Fog و برای ارزیابی سطح آموزشی رسانه از آزمون کلوز استفاده شد. برای تمامی متغیرها شاخص های توصیفی بیان شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

میانگین نمره خوانایی مطالب آموزشی برای جزوه 34/1±60/16 بود که قابل قبول می باشد (000/0=P، نمره>10). نتایج نشان داد که امتیاز SAM برای جزوه 85 درصد بود. مواد آموزشی برای رسانه ها در رتبه بندی SAM "عالی" بود. امتیاز شاخص Gunning-Fog برای جزوات6/9 و معادل پایه سوم راهنمایی کسب شد. براساس ارزشیابی با آزمون کلوز، سطح آموزشی جزوه به عنوان یک آموزش مستقل و بدون نیاز به معلم ارزیابی شد.

نتیجه گیری

مواد چاپ شده پس از ارزیابی توسط RAM و چک لیست SAM، شاخص Gunning-Fog و آزمون کلوز به خوبی مطابقت داشتند. آنها با ویژگی های مردان سیگاری سازگار بودند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
150 تا 157
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2498912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!