نقش رهبری راهبردی در نوآوری های دانشگاهی با میانجی گری ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نوآوری برای بقای هر سازمانی لازم است و در سازمان های آموزشی نظیر دانشگاه ها که محور رشد اقتصادی و اجتماعی در جامعه محسوب می شوند، توجه به نوآوری از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عبارتی نوآوری دانشگاهی یک منبع مهم برای قدرت نوآوری ملی است. از همین رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک رهبری راهبردی با نقش میانجی ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه در تقویت نوآوری دانشگاهی به روش تحلیل مسیر انجام شد. به منظور آزمون مدل مفهومی پژوهش، نمونه ای 120 نفری از اعضای هییت علمی دانشگاه یاسوج با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند و داده ها با استفاده از نرم افزارهای Spss 23 و Amos23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل علی مفروض از برازش مناسبی برخوردار بوده و متغیرهای پیش بین درمجموع و به ترتیب 78 و 75 درصد از کل واریانس ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه و نوآوری های دانشگاهی را تبیین می نمایند. به طور دقیق، یافته های پژوهش نشان داد رهبری راهبردی بر ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه و نوآوری های دانشگاهی؛ و ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه بر نوآوری های دانشگاهی تاثیر مثبت و معناداری دارند. علاوه بر این، تاثیر غیر مستقیم رهبری راهبردی بر نوآوری های دانشگاهی با نقش میانجی ظرفیت و فرهنگ کارآفرینانه تایید گردید. در نهایت، نتایج تایید نمود که جهت ارتقای نوآوری های دانشگاهی و متعاقبا کسب مزیت رقابتی، می بایست بستر مناسبی جهت حمایت از رهبری راهبردی و فرهنگ کارآفرینانه فراهم باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2499770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!