بررسی تطبیقی «زاویه دید» در رمان «ام سعد»(کنفانی) و خاطرات «دا»(زهرا حسینی)
زاویه دید، یکی از مهمترین عناصر داستان نویسی است. چشم اندازی در روایت که خواننده از رهگذر آن داستان را تجربه میکند. در نقد عنصر زاویه دید، دو ژانر به نام خاطرات دا اثر اعظم حسینی در حوزه دفاع مقدس ایران و رمان ام سعد نوشته غسان کنفانی از ادبیات مقاومت فلسطین برگزیده شده است. هدف پژوهش، تحلیل زاویه دید، شگردها و فن های دو نویسنده یا راوی و تاثیر آن بر درون مایه های داستان و شیوه پژوهش، نیز توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی و بیان نقاط اشتراک و نیز افتراق در دو داستان بوده است. ساختار دا در قالب زندگینامه، تداعی معانی، روایت غیر خطی و مستند است. ساختار ام سعد بر مبنای روایت خطی است که در دو بعد واقعگونه و نمادین، بازگویی میشود. نتایج تحقیق نشان داد، شیوه های زاویه دید بیرونی در ام سعد و تکنیک های زاویه دید درونی در دا فراگیرتر است. کنفانی از دید درونی اولشخص نویسنده و شخصیت ام سعد بر محور تکنیک های تکگویی درونی، حدیث نفس، جریان سیال ذهن و انواع دید بیرونی بهره میبرد. دا نیز ضمن استفاده از این دو شگرد، در حوزه دید درونی ازجمله تکگویی نمایشی استفاده بیشتری میبرد و در انواع زاویه دید بیرونی شواهد کمتری دارد. چشمانداز مشترک دو روایی ادبی، دید اولشخص تکگویی درونی، خودگویی و سومشخص نمایشی یا عناصر زاویه دید است. نگارندگان در جستار حاضر، ابتدا به زاویه دید و انواع آن سپس به شگردها و تکنیکهای دید راوی دو داستان پرداخته اند.
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.