آثار اذن بیمار در سقوط ضمان پزشک از نظر فقه و حقوق اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بررسی ارتباط میان اذن بیمار و ضمان پزشک، از جمله مباحث مهم در فقه و حقوق اسلامی، از جمله در فقه پزشکی است که امروزه دیدگاه های متفاوتی را در این باره پدید آورده است. پژوهش حاضر به بررسی آثار اذن بیمار در سقوط ضمان و مسوولیت پزشک از منظر فقه و حقوق اسلامی می پردازد.

روش

پژوهش حاضر از نوع کاربردی و شیوه جمع آوری اطلاعات نیز با روش اسنادی و کتابخانه ای، از جمله بررسی آثار و مکتوبات فقها و حقوقدانان صورت گرفته است.

ملاحظات اخلاقی:

 انجام پژوهش حاضر با ملاحظات اخلاقی، از جمله ارجاع دهی دقیق و علمی، رعایت اصول امانتداری و حفظ مالکیت معنوی نویسندگان اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

یافته ها:

 اذن بیمار و سقوط ضمان پزشک در فقه و حقوق اسلامی تابع قواعد و محدودیت هایی است که از جمله در بحث اذن بیمار، عدم تسلط مطلق انسان بر جسم و جان خویش و در بحث سقوط و یا عدم سقوط ضمان پزشک، چالش تخصص پزشکی در نزد فقهای قدیم و جدید محل بحث است. با این وجود ابهام زدایی از مساله اذن و اهمیت قایل شدن به تخصص پزشکی و نظارت بر مداوای بیمارانی که شرایط استثنایی دارند، می تواند مشکلات مطرح شده در این زمینه را مرتفع نماید.

نتیجه گیری:

 شورای فقهی و پزشکی در جامعه اسلامی نیازمند نظارت بر فعالیت های پزشکان در موارد خاصی است که ممکن است درمان بیماران را با خطر مرگ مواجه سازد. اتخاذ قوانین سفت و سخت برای مقابله با پزشکانی که تخصص کافی ندارند و برخورد قانونی با پزشکانی که مدارج دانشگاهی را طی نکرده اند، بخش زیادی از چالش های مرتبط با اذن بیمار و سقوط ضمان پزشک را حل خواهد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
600 تا 615
لینک کوتاه:
magiran.com/p2500162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!