جایگاه بیمه و صندوق تامین خسارات در تحقق آثار مسئولیت مدنی ناشی از عیب تولید مواد غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 ارتباط مواد غذایی با سلامت انسان ها، موجب تصویب قوانین متنوع در کشورهای مختلف در ارتباط با آثار مسیولیت مدنی ناشی از عیب تولید در مواد غذایی و همچنین نقش صنعت بیمه و صندوق های تامین خسارت در تحقق آثار گفته شده، گردیده است که موضوع مطالعه پژوهش پیش روی می باشند.

روش :

از آنجا که این پژوهش به تجزیه و تحلیل داده ها به روش کیفی می پردازد، بنابراین فاقد جامعه آماری مشخص است. بدیهی است که معیار تجزیه و تحلیل داده ها بر منطق و استدلال، استوار بوده و بر اساس مطالعه و استنباط از قوانین و دکترین حقوقی، فرضیه ها و داده ها را مورد تحلیل قرار می دهیم.

ملاحظات اخلاقی:

 در پژوهش پیش روی، حفظ اصالت متون و امانتداری در نقل گفتار، به عنوان مهم ترین بایسته های اخلاقی، مورد نظر نویسندگان بوده است.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از تاثیرگذاری صنعت بیمه در تحقق آثار مسیولیت مدنی ناشی از عیب تولید در مواد غذایی از طریق پیش بینی مسیولیت محض برای تولیدکنندگان و نیز ایجاد نظام مبتنی بر بیمه اجباری است. در مورد صندوق های تامین خسارات نیز اگرچه صندوق ویژه خسارات ناشی از تولید مواد غذایی به طور خاص، در نظام های حقوقی آمریکا، کشورهای اروپایی و ایران پیش بینی نگردیده است، لیکن می توان از سازوکارهای حقوقی مشابه و نزدیک به آن بهره برد که از مهم ترین آن ها می توان به قراردادهای وجه التزام و نیز قراردادهای ناظر بر تشدید مسیولیت نام برد.

نتیجه گیری

به کارگیری هرچه بیشتر ظرفیت های مغفول مانده صنعت بیمه و نیز صندوق های تامین خسارات از جانب قانونگذار ایرانی به منظور تحقق آثار مسیولیت مدنی ناشی از عیب تولید مواد غذایی (جبران خسارت مشتری و خسارت تنبیهی)، امری ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
870 تا 885
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2500178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!