نشانه شناسی تصاویر سفرنامه های شرق شناسان: خوانشی پسااستعماری (مطالعه موردی کرمانشاه)
چکیدهبا آغاز شرق شناسی در اروپا، شاهد حضور پررنگ سیاحان و سفرنامه نویسان غربی به ایران در دوره ی قاجاریه هستیم. این مستشرقان علاوه بر شناخت شرق سعی در نشان دادن تمایز آن باغرب داشتند. به عبارتی هدف از بازنمایی شرق، بیش از آن که شناسایی شرق باشد، ساختن و پرداختن یک دیگری برای غرب بود. در این آثار عکس هایی نیز وجود دارند که در این مقاله برآنیم که با استفاده رویکرد پسااستعماری و بهره گیری از ابزارهای مختلف نشانه شناسی عکس روشن کنیم، عکس ها و تصاویری که در کتاب های شرق شناسی در خصوص کردها و به ویژه از منطقه کرمانشاه موجود است، در تداوم قضاوت های شرق شناسان از شرق و کردها بوده و شامل عناصری از قبیل خشونت طلبی، ناهمزمان سازی، عجیب نمایی، رکود و ایستایی و منفی سازی است. بنابراین سوال اصلی مقاله این است که عکس های کتابهای شرق شناسان تا چه میزان با نوشته ها و ادعاهایشان همخوانی دارد؟ و نهایتا به این تحلیل می رسیم که در تصاویر نیز این الگوی منفی متجسد می گردد و رویکردی تحقیرآمیز دارد
سفرنامه ، نشانه شناسی ، عکاسی ، شرق شناسی ، پسااستعماری ، کرد
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.